HCT Duo Demo
I projektet HCT Duo Demo testas användande av längre fordonskombinationer för transporter på sträckan mellan Hallsberg och Örebro. Syftet är att bland annat utreda vilka effekter nyttjande av det längre fordonsekipaget får avseende transporteffektivitet, transportkostnader och trafiksäkerhet.
HCT Duo Demo omfattar pilottester av transporter med HCT-fordon mellan Hallsbergsterminalen och logistikområden i Örebroregionen. Det handlar om ett 30 meter långt fordon med tre axlar och två påhängsvagnar.
Det huvudsakliga syftet med projektet är att genomföra en analys avseende logistik- och systemeffekter både på delsystem och hela den multimodala transportkedjan mellan Göteborgs hamn och Örebroregionen. Projektet kommer även att ge underlag till framtagning av grunddata för HCT-fordon som ska implementeras i miljöberäkningskalkylverktyget NTM CalC. I projektet kommer även en utredning avseende hur oskyddade trafikanter (cyklister) påverkas av det längre fordonståget att genomföras. Detta genom pilottester på sträckan Örebro – Garphyttan.
Längre fordon för framtidens transporter
Hur kan längre fordonskombinationer bidra till smartare, säkrare och mer kostnadseffektiva transporter? I projektet HCT Duo Demo testas denna lösning på sträckan mellan Hallsberg och Örebro. Titta på filmen och få en närmare inblick i projektets arbete och potentialen för framtidens logistik.
Kort fakta om projektet
Finansiär: Energimyndigheten
Projektperiod: maj 2022 – december 2024
Projektdeltagare: Region Örebro län, CLOSER, Örebro universitet, Network for Transport Measures (NTM), GDL, Chalmers Tekniska Högskola (REVERE), VTI och RISE
Presentationer från slutkonferens inom projektet
Under seminariet diskuterades effekterna av att använda längre fordonskombinationer, både på regional och nationell nivå. Ta del av insikter från projektets utvärdering av transporteffektivitet, kostnader och trafiksäkerhet, liksom analyser av logistik- och systemeffekter i transportkedjan. Seminariet belyser också hur dessa lösningar kan påverka oskyddade trafikanter och bidra till hållbara transporter i framtiden
Här i den är sektionen ska inspelade presentationer och PPTer från slutkonferensen:
HCT Duo Demo
I projektet HCT Duo Demo har vi testat användningen av längre fordonskombinationer för transporter på sträckan mellan Hallsberg och Örebro. Syftet var bland annat att utreda vilka effekter nyttjandet av det längre fordonsekipaget hade på transporteffektivitet, transportkostnader och trafiksäkerhet. Lyssna till när Dino Keljalic, projektledare, Region Örebro berättar om projektet på slutkonferensen.
Per Evenhamre-Länsstyrelsen Örebro
Per Evenhamre-Länsstyrelsen Örebro, Trafikverket presenterar High Capacity Transport (HCT) bakgrund, nuläge och vad händer framåt på HCT Duo Demos slutkonferens.
Trafikverket presenterar High Capacity Transport (HCT)
Thomas Asp, Trafikverket presenterar High Capacity Transport (HCT) bakgrund, nuläge och vad händer framåt på HCT Duo Demos slutkonferens.
Cyklar på landsväg
Lyssna på varför riktigt långa lastbilar fungerar så bra – med intervjuer som särskilt fokuserar på ett test av omkörning av cyklar på landsväg. Här med extra djupgående vetenskapliga iaktagelser från Katja Kircher, VTI på HCT Duo Demos slutkonferens i november 2025.I projektet HCT Duo Demo har vi testat användningen av längre fordonskombinationer för transporter på sträckan mellan Hallsberg och Örebro. Syftet var bland annat att utreda vilka effekter nyttjandet av det längre fordonsekipaget hade på transporteffektivitet, transportkostnader och trafiksäkerhet.
Intermodala transporter med duotrailer
Vill du veta mer om HCT Duo Demo?
Den 15 september trädde en kick off för projektet – HCT DUO DEMO Hallsberg-Örebro plats. Där delades informations om införande av BK4 och längre fordon (34,5 meter) i Sverige.
Missade du tillfället och vill ta del av en del av informationen som delades? Kika in presentationerna nedan: