HCT Duo Demo

HCT Duo Demo undersökte möjligheterna att använda längre lastbilar (HCT-fordon) för effektivare godstransporter. Genom att testa 30 meter långa fordon på sträckan Hallsberg-Örebro utvärderades effekter på transporteffektivitet, kostnader, trafiksäkerhet och logistik. Projektet bidrog även till att ta fram data för miljöberäkningar och analysera hur längre fordon påverkar cyklister i trafiken.
I HCT Duo Demo genomfördes pilottester med HCT-fordon mellan Hallsbergsterminalen och Örebroregionen. Fordonen bestod av en lastbil med tre axlar och två påhängsvagnar, vilket gav en total längd på 30 meter. En viktig del av projektet var att analysera effekterna på hela transportkedjan mellan Göteborgs hamn och Örebro, med fokus på logistik och systempåverkan.
Resultaten från HCT Duo Demo ger värdefull kunskap om hur längre fordonskombinationer kan bidra till effektivare och mer hållbara godstransporter. Projektet har bland annat levererat data till miljöberäkningsverktyget NTM CalC och genomfört trafiksäkerhetsstudier med fokus på oskyddade trafikanter.
Ta del av slutrapporten och dess bilagor
Längre fordon för framtidens transporter
Hur kan längre fordonskombinationer bidra till smartare, säkrare och mer kostnadseffektiva transporter? Här testades denna lösning på sträckan mellan Hallsberg och Örebro. Titta på filmen och få en närmare inblick i projektets arbete och potentialen för framtidens logistik.
Kort fakta om projektet
Finansiär: Energimyndigheten
Projektperiod: maj 2022 – december 2024
Projektdeltagare: Region Örebro län, CLOSER, Örebro universitet, Network for Transport Measures (NTM), Dania Connect, Chalmers Tekniska Högskola (REVERE), VTI och RISE
Presentationer från slutkonferens inom projektet
Under seminariet diskuterades effekterna av att använda längre fordonskombinationer, både på regional och nationell nivå. Ta del av insikter från projektets utvärdering av transporteffektivitet, kostnader och trafiksäkerhet, liksom analyser av logistik- och systemeffekter i transportkedjan. Seminariet belyser också hur dessa lösningar kan påverka oskyddade trafikanter och bidra till hållbara transporter i framtiden
Dino Keljalic, projektledare, Region Örebro
Dino berättar om projektet och dess resultat i stort.
Per Evenhamre-Länsstyrelsen Örebro
Per Evenhamre-Länsstyrelsen Örebro, Trafikverket presenterar High Capacity Transport (HCT) bakgrund, nuläge och vad händer framåt på HCT Duo Demos slutkonferens.
Trafikverket presenterar High Capacity Transport (HCT)
Thomas Asp, Trafikverket presenterar High Capacity Transport (HCT) bakgrund, nuläge och vad händer framåt på HCT Duo Demos slutkonferens.
Cyklar på landsväg
Lyssna på varför riktigt långa lastbilar fungerar så bra – med intervjuer som särskilt fokuserar på ett test av omkörning av cyklar på landsväg. Här med extra djupgående vetenskapliga iaktagelser från Katja Kircher, VTI på HCT Duo Demos slutkonferens i november 2025.I projektet HCT Duo Demo har vi testat användningen av längre fordonskombinationer för transporter på sträckan mellan Hallsberg och Örebro. Syftet var bland annat att utreda vilka effekter nyttjandet av det längre fordonsekipaget hade på transporteffektivitet, transportkostnader och trafiksäkerhet.
Intermodala transporter med duotrailer
Vill du veta mer om HCT Duo Demo?

Daniel Moback
