Hoppa till huvudinnehåll

Hur kan långväga transporter bli mer effektiva?

Långväga

För att maximera effektiviteten i långväga transporter behöver vi utnyttja styrkorna hos varje trafikslag. Genom att optimera överflyttningen mellan dessa skapar vi ett kostnadseffektivt, tillgängligt och punktligt transportsystem.

Men detta kräver samarbete. Långväga transporter, inklusive terminal- och hamnhantering, är komplexa. Många aktörer samverkar i ett trångt ekosystem med hård konkurrens, där arbete och kommunikation ofta sker i silos.

Vill din organisation vara med och forma framtidens långväga transporter? Sverige, Europa och världen står inför en stor omställning, och CLOSER söker organisationer som vill bidra till en hållbar framtid.

Vi engagerar oss i flera initiativ för att skapa ett konkurrenskraftigt och pålitligt godstransportsystem. Berätta för oss vad som driver er organisation och vilken roll ni vill spela i denna omställning!

Vill du vara med och driva omställningen?

Anna Björkman
Anna Björkman
anna.bjorkman@lindholmen.se
+46(0)73 252 11 36

"Vi ser stora fördelar med en neutral plattform, som CLOSER, där olika aktörer kan träffas för att diskutera projektförslag, skapa projektgrupper, dela upp arbetet så att arbetet så att alla går framåt mot i stort sett samma mål, konsolidera och sprida projektresultat."

Lena Larsson, Volvo Group

Vilka initiativ driver vi tillsammans med våra partners?

CLOSER arbetar tillsammans med partners för att effektivisera långväga vägtransporter.

Här kan du läsa om både pågående och avslutade initiativ inom långväga transporter

En HCT Volvo Lastbil

DHEELS

DHEELS syftar till att utveckla och utvärdera energieffektiva logistiksystem med högkapacitets lastbilstågskonfigurationer, drivna av fossilfri energi. Projektet kommer att testa olika...
Ship cargo loaded in fjord scenario AI generated

Cargo Express

The Cargo Express project aims to find out how we together can re-design maritime transport services to become an attractive option for you as a transport professional.
Lastbil som laddar

TREE: Transition to efficient electrified forestry transport

TREE adresserar samhällsutmaningen att på ett effektivt sätt ställa om till elektrifierade tunga vägtransporter. TREE fokuserar på skogsnäringen, som utgör 20 % av Sveriges tunga vägtransporter.
33,5 meter lång lastbil utanför falköping

High Capacity Transport (HCT)

En utökad användning av HCT-fordon skulle höja energieffektiviteten och därmed minska CO2-utsläppen samt höja kapaciteten i infrastruktursystemet. CLOSER ansvarar för ett FoI-program som kallas HCT...
Jättelång lastbil på motorväg

HCT Duo Demo

HCT Duo Demo undersökte möjligheterna att använda längre lastbilar (HCT-fordon) för effektivare godstransporter. Genom att testa 30 meter långa fordon på sträckan Hallsberg-Örebro utvärderades...
långlastbil

Drivmedelstillägg för elektrifierade tunga lastbilstransporter

I projektet har fyra nya typtransportserier (för respektive fyra geografiska elområden) med el som drivmedel för tunga transporter samt metod för hur dessa ska indexeras framåt tagits fram.
Elektriska lastbilar och Intermodalitet

Elektriska lastbilar och Intermodalitet

Förbereder för en storskalig implementering och drift av elektriska lastbilar inom anslutande transporter i intermodala logistikkedjor.
Kvinna laddar ellastbil

Lokala energisystem för elektrifierade logistikapplikationer (LEELA)

Projektet ska hjälpa till att öka förståelse om hur energiförsörjningen till elektriska tunga fordon kan säkerhetsställas vid olika logistikenheter i takt med att introduktionen av dessa fordon...
CLOSER - REEL - Volvo

REEL

Tillsammans elektrifierar vi Sveriges lastbilstransporter!

Vill du veta mer om Långväga transporter?

Anna Björkman

Anna Björkman

Fokusområde långväga transporter och noder
anna.bjorkman@lindholmen.se
+46(0)73 252 11 36
Personalporträtt på Thomas Asp

Thomas Asp

High Capacity Transport (HCT)
Innovations- och forskningsledare
thomas.asp@trafikverket.se
+46 (0)70-563 50 85