Hur kan långväga transporter bli mer effektiva?

Här gäller det att använda fördelarna med varje enskilt transportslag, rätt trafikslag för rätt uppgift. För att kunna nyttja det mest hållbara transportsättet för en sträcka är det helt avgörande att vi optimerar överflyttningen mellan olika trafikslag - det ska vara kostnadseffektivt, tillgängligt och i tid.
Detta måste göras tillsammans med er. Den långväga transporten, inklusive terminal- och hamnhantering kanske är den mest komplexa i hela försörjningskedjan. Det är massor av olika aktörer som ska samspela i ett stort men hyfsat trångt ekosystem med hård konkurrens. Traditionellt har mycket arbete och kommunikation skett i silos.
För att förändra det långväga logistiksystemet i riktning mot Agenda 2030s hållbarhetsmål behöver vi arbeta tillsammans. Alla behöver vara med tvärs över alla trafikslag och alla delar av logistikkedjan. CLOSER gör det här samarbetet möjligt. Vi vill fokusera på dina idéer för att hitta initiativ inom långväga transporter som stärker en hållbar försörjning av transporter till och från samt inom Sveriges gränser.
Långväga transporter är avgörande för import och export till och från Sverige för att vi ska ha ett välfungerande näringsliv och hög servicegrad mot Sveriges invånare, detta samtidigt som vi arbetar tillsammans med våra partners för att motverka negativa konsekvenser som transporter bidrar till för klimat, arbetsförhållanden och vår närmiljö.
"Vi ser stora fördelar med en neutral plattform, som CLOSER, där olika aktörer kan träffas för att diskutera projektförslag, skapa projektgrupper, dela upp arbetet så att arbetet så att alla går framåt mot i stort sett samma mål, konsolidera och sprida projektresultat."
Lena Larsson, Volvo Group
För att lyckas med detta behöver vi veta vad just du drivs av och vilken roll du ser att du spelar för att vara relevant i den stora omställningen som Sverige, Europa och världen står inför. Vad är incitamenten för din organisation? Vad behöver du hjälp med? Det behövs engagemang från alla delar av samhället för att uppnå rätt balans av de olika hållbarhetsaspekterna - ekonomi, miljö och social. Specifikt söker vi dig som är öppen för nya idéer och vill vara i framkant i omställningen mot en hållbar framtid.
Vad CLOSER gör inom varje transportslag?
Järnväg
CLOSER är engagerade i ett antal initiativ inom järnväg. Vi ser att järnvägen kommer att fylla en stor roll i ett hållbart logistiksystem, främst då det är energieffektivt och robust trafiksystem som kompletterar övriga trafikslag. Målet är ett konkurrenskraftigt järnvägssystem som är pålitligt.
Tillsammans med våra partners vill vi utnyttja alla möjligheter som finns inom järnvägen och förbättra hur järnvägen fungerar tillsammans med andra trafikslag. Vi tror att CLOSER tillsammans med sina partners är en viktig arena för att främja innovation inom hållbara affärsmodeller och systemlösningar. För att uppnå ett tillgängligt och användbart järnvägssystem är teknikutvecklingen avgörande. Här har vi ett flertal initiativ och samarbeten inom Sverige och på Europanivå, exempelvis, uppkopplade tågvagnar och automatiserad ihopkoppling av tågset.
Vad gör CLOSER inom järnväg?

Shift2Rail

FR8HUB

FR8RAIL II

FR8RAIL III

FR8RAIL IV
Långväga vägtransporter
Tillsammans med våra partners arbetar vi med långväga transporter på väg framförallt genom att undersöka möjligheten att introducera längre och tyngre lastbilar på delar av det svenska vägnätet. CLOSER driver High Capacity Transport (HCT) ett program finansierat av Trafikverket. Främsta anledningen till att programmet har sin hemvist hos CLOSER är att det är helt avgörande att ha en neutral aktör som ett nav för att förena offentlig sektor, akademi och privata aktörer som i vissa fall är direkta konkurrenter.
Främsta fokuseringen just nu och i programmets fortsättning är effekter i logistiksystemet, hur längre fordon i kombination med andra trafikslag kan skapa ett levande samhälle på människors villkor och inte fordonens. Längre fordon, upp till 34,5 meter, kan vara en sista-milen-lösning i kombination med järnväg eller sjöfart för att öka effektiviteten över hela transportkedjan, än en gång rätt trafikslag för rätt uppgift. Den potentiella vinsten är exempelvis att mycket gods kan lastas tillsammans på en sträcka. Både på en lång sträcka och kortare t ex från terminalen eller hamnen ut till slutkund - det blir billigare, utsläppen minskas och vi får färre lastbilar på våra vägar vilket påverkar bullernivåer och en säkrare trafikmiljö.
Inom HCT undersöker vi tillsammans med våra partners också eventuella risker och med längre och tyngre fordon, till exempel gällande trafiksäkerhet.
Vad behöver du veta om High Capacity Transport?

Elektriska lastbilar och Intermodalitet

High Capacity Transport (HCT)

REEL
Vill du veta mer om Långväga transporter?

Daniel Moback

Thomas Asp
