Hoppa till huvudinnehåll

Säkra och trygga delade stadsytor

Dagab lastbil på söder i Stockholm

Trygga, säkra och delade stadsmiljöer – En säkrare stad genom smart teknik

När Stockholm växer ökar konkurrensen om stadens ytor, vilket gör det nödvändigt att tänka nytt kring hur gator används. I den västra delen av Södermalm, där skolor, gångstråk och leveranstrafik samsas, testades digitala lösningar för att förbättra trafiksäkerheten och skapa tryggare stadsmiljöer.

Genom att använda geofencing och dynamiska digitala skyltar anpassades hastighetsgränser i realtid utifrån trafik- och fotgängarsituationer. På Swedenborgsgatan sänktes hastigheten till 15 km/h vid hög fotgängartrafik, medan skolområden fick automatiskt anpassade hastighetsbegränsningar vid skolstart och skoldagens slut. Digitala varningsskyltar informerade både uppkopplade och icke-uppkopplade fordon om förändrade förhållanden.

Testerna visade att digitala skyltar och geofencing kan förbättra hastighetsefterlevnaden och öka säkerheten, särskilt för oskyddade trafikanter. Tekniken erbjuder ett flexibelt alternativ till fysiska åtgärder och kan anpassas efter olika trafikmiljöer.

Se resultatet från projektfasen

Vilka deltar i testet?

Pilotprojektet leddes av Stockholms stad och genomfördes i samarbete med CLOSER, Dagab, Edeva, Göteborgs stad, HAVI, KTH, Martin & Servera, Ramudden, Scania, Technolution, Viscando, Volvo Lastvagnar och VTI.

Vill du veta mer om testet?

daniel-moback

Daniel Moback

Innovations- och forskningsledare
daniel.moback@lindholmen.se
‭+46(0)70-219 46 70