Smarta urbana trafikzoner





I det här projektet undersöktes och testades smarta lösningar i staden som gör att vi kan använda stadsrummet på ett mer flexibelt sätt, få effektivare transporter och öka säkerheten i trafiken.
Med ökad urbanisering och växande städer ökar konkurrensen om stadens utrymme vilket skapar mer komplexa trafiksystem där fordon och stadens invånare behöver interagera med varandra.
Projektet syftade till att ta fram smarta lösningar för att optimera nyttjandet av stadsrummet, effektivisera transporterna och förbättra trafiksäkerheten. Fokus låg på att kartlägga behovsbilden för smarta trafikzoner i urban miljö samt att testa smarta lösningar inom ett flertal pilotprojekt.
Målet med projektet var att skapa förutsättningar för implementering av smarta zoner, exempelvis genom att
- Utöka städers förmåga att nyttja smarta digitala lösningar i trafik- och stadsplaneringen
- Få fler transportköpare och transportörer att samarbeta med städer
- Öka användningen av möjliggörande teknik som geofencing/styrande hastighetsstöd för att dynamiskt anpassa hastighet och/eller körsätt i staden
Förhoppningen är att detta ska leda till ökad trafiksäkerhet och trygghet, lägre bullernivåer och luftföroreningar samt ökad trafik- och transporteffektivitet
En guide till städer som vill implementera smarta urbana trafikzoner
Vi har tagit fram en praktisk guide som vänder sig till kommuner som är intresserade av att införa framtidens lösning för smartare trafik – smarta urbana trafikzoner. Denna guide ger er verktygen och kunskapen ni behöver för att utveckla och implementera smarta urbana trafikzoner i era tätbebyggda områden.
Genom att använda vår guide får ni en tydlig vägledning i hur smarta urbana trafikzoner kan bidra till att skapa en stad där fordon på ett smidigare sätt integreras i en miljö som är designad med människan i centrum. Upptäck potentialen i dessa zoner och ta steget mot en mer levande och hållbar stadsmiljö!
Kort om vad guiden innehåller
Denna guide kommer att ge dig information om vad, varför, när och hur smarta urbana trafikzoner kan implementeras. Vi börjar med en kort steg-för-steg anvisning och går sedan vidare till de nödvändiga komponenterna: vad är smarta urbana trafikzoner, för vem och i vilket syfte, samt vad består de av. Baserat på erfarenheter från projektet Smarta Urbana Trafikzoner ger vi exempel på smarta urbana trafikzoner och beskriver hur de kan utvärderas. Med dessa komponenter bör du ha de grundläggande byggstenarna för att förstå hur man skapar en smart urban trafikzon. Denna guide har sammanställts baserat på andra rapporter inom projektet Smarta Urbana Trafikzoner och bidrag från samtliga konsortiepartners i projektet.
Smarta urbana trafikzoner i praktiken: Filmer från projektet
Se resultatet från projektet i filmerna nedan.
Smarta urbana trafikzoner resultatevenemang
Se presentationerna från projektets resultatevenemang.
Vad är det som testas?
Med målet att utveckla och sätta upp ett ekosystem för datadelning som genererar insikter och nya tjänster för att optimera planering, nyttjande och uppföljning av stadens ytor genomför vi fyra olika tester. Här kan du läsa mer om dem.

Effektiva lastplatsytor

Säkra och trygga delade stadsytor

Säkra byggutfarter

En automatiserad dispenshantering
Utvecklingsområden
Parterna inom Smarta urbana trafikzoner arbetar tillsammans med att utveckla gemensamma förslag och lösningar inom ett antal områden, som ska stödja Sveriges kommuner i arbetet att införa smarta zoner.

Smarta trafikzoners roll i stadsplanering

Data, kartläggning, kvalitet och värdegenerering

Integrerade systemlösningar

Analyser, modeller och simuleringar för uppskalning
Projektpartners och finansiering
Dagab, Edeva, GLC, Göteborgs stad, Göteborgs universitet, HAVI, Heidelberg Materials, KTH, Martin&Servera, Menigo, MLogistics, Postnord, Ramudden, RISE, Scania, Schenker, Stockholms stad, Technolution,, Trafikverket, Trivector, Viscando, Volvo Technology och VTI.
Smarta Urbana Trafikzoner är finansierat av Vinnova.
Vad har tidigare testats inom Smarta urbana trafikzoner?
Lösningarna som tidigare tagits fram inom Smarta urbana trafikzoners kommer vara en del av den framtida flexibla staden där fordon rör sig på människors villkor. Baserat på geofencing och sensorteknik kan smarta urbana trafikzoners lösningar bli kraftfulla verktyg som bidrar till tystare, säkrare och hälsosammare miljöer att leva och bo i.
Satsningen på Smarta urbana trafikzoner hade som främsta mål att skapa och demonstrera grundläggande förutsättningar för smarta zoner, med fokus på verkliga situationer och människors behov. Genom att göra städerna mer tillgängliga, minska antalet olyckor och främja flexiblare användning av stadsmiljön strävade man efter att forma en framtid där smarta zoner spelar en central roll.
En avgörande faktor för framgången har varit det breda samarbetet inom aktörsnätverket. Genom att involvera olika parter, från behovsägare till slutkund, har projektet Smarta urbana trafikzoner utformats för att exakt möta verkliga behov. Trafikverket och CLOSER har tillsammans drivit denna satsning, vilket har varit av central betydelse för att skapa och implementera effektiva och anpassningsbara Smarta urbana trafikzoner.
Innovationszon Hornsgatan
Här kan du läsa om den demonstration som genomförts på Hornsgatan i Stockholm där dynamiskt hastighetsstyrda distributionsfordon, som levererar matvaror till butiker och restauranger i området testades. Hastighetsregleringen av fordonen var till för att öka trafiksäkerheten och baserades på hur många fotgängare som rörde sig i området. Här utrustades även en lastplats med en sensor som genererade data på hur ytan nyttjas.
Dispensgivna byggtransporter
Här kan du läsa om den demonstrationen dispensgivna byggtransporter som testades på Södermalm i Stockholm. En betongbil fick dispens att köra med tyngre vikt än vad som normalt är tillåtet och på så sätt möjliggöra att lasta mer betong i tanken. Med tyngre last krävs färre turer till och från byggarbetsplatser, vilket minskar det totala antalet tunga masstransporter inom en stad.
Säkra byggplatsutfarter
Här kan du lära dig mer om en smart zon kring en byggutfart som demonstrerats i Göteborg för att minska kollisionsrisken mellan tunga fordon och cyklister. Den Säkra byggutfarten utrustades med smarta sensorer som var anslutna till ett varningssystem. När en cyklist närmade sig byggutfarten samtidigt som ett tungt fordon kör in eller ut från byggarbetsplatsen aktiverades varningssystemet för att uppmärksamma både cyklist och förare av fordonet.
Här kan du ta del av resultaten från den första delen av satsningen
Bilaga kapitel 5
Bilaga kapitel 6 inkl övriga bilagor
Faktaruta
Den förra delen av Smarta urbana trafikzoner startades i september 2020 och avslutades september 2022. Det har finansierats av medverkande aktörer samt Vinnova och har varit ett andra steg inom Vinnovas program Utmaningsdriven Innovation och avser fortsätta i ett nästa steg.
Huvudaktörer: Stockholms stad, Göteborgs stad, Axfood, Martin & Servera, HAVI, Ramudden, M Logistics, Betongindustri, Hövding, VTI, AstaZero, RISE, Göteborgs Universitet, SAFER, Scania, Viscando, Technolution, CLOSER, Trafikverket
Referensgrupp: Daimler, Volvokoncernen, DB Schenker, AI Innovation of Sweden, Chalmers Fastigheter, Chalmers, POC.
Vill du veta mer hör av dig
