Regeringen öppnar nu för att 34,5 meter långa lastbilar ska kunna köra på svenska vägar, vilket möjliggjorts tack vare ett gediget arbete inom CLOSERs nätverk. Något som kommer att medföra stora miljö- och kostnadsvinster inte bara för den svenska transportbranschen utan också för Sverige i stort.
Sveriges regering har nu skickat in förslaget till EU-kommissionen och när EU:s medlemsländer väl godkänt det kan regeringen fatta beslut. När beslutet är taget, vilket kan vara innan valet i höst, så har Transportstyrelsen och Trafikverket meddelat att de behöver ett år på sig att göra de anpassningar i regelverk och infrastruktur som krävs.
Att tillåta längre lastbilar kan enligt Trafikverkets beräkningar minska energiförbrukningen från tunga fordon med 4-6 procent, men upp till 30 procent på enskilda fordon. Det gäller för alla typer av bränsle så som el, biogas, vätgas eller diesel.
De fysiska åtgärder som behöver genomföras är att skyltar behöver adderas till trafiknätet, rondeller och terminaler behöver anpassas. Detta gäller både statliga, kommunala och privata vägar.
— Detta kommer att medföra stora miljövinster för Sverige och kostnadsbesparingar för allt från åkerier och varuägare till samhället i stort. Med rätt användning ser vi även möjligheten till att få effektivare multimodala lösningar så att det inte riskeras någon överflyttning till väg, berättar Thomas Asp, projektledare HCT-programmet, CLOSER.
CLOSER har i tio år arbetat med att se på möjligheten att införa både tyngre och längre fordon, på de svenska vägar, i tätt samarbete med partners från både industri, akademi och samhälle. All kunskap som samlats in har presenterats för Trafikverket, Transportstyrelsen och regeringen i en mängd olika format så som rapporter och presentationer. Det är allt från akademiska rapporter till tester i verklig miljö.