High Capacity Transport (HCT)
Från och med första december 2023 får 34,5 meters långa lastbilar köra på delar av Sveriges vägar.
Införandet av längre fordon är en fråga som utretts i snart 15 år och för 10 år sedan, 2012, startades High Capacity Transport (HCT)-programmet på CLOSER. CLOSER har sedan dess varit navet för forskningen som bedrivits inom programmet.
Resan fortsätter, nu ska lämpligt vägnät öppnas och här krävs det samarbete mellan alla väghållare
Regeringen beslutade under 2022 att 34,5 meter långa lastbilar nu får köra på Sveriges vägar, vilket möjliggjorts tack vare ett gediget arbete inom CLOSERs nätverk, ett beslut som blir verklighet den första december i år. Det kommer att medföra stora miljö- och kostnadsvinster inte bara för den svenska transportbranschen utan också för Sverige i stort.
Till en början sker öppnandet för två olika fordonskombinationer och på ett nästan 600 mil långt statligt vägnät. För att komma första och sista biten tillkommer även ett kommunalt vägnät. Öppnande av ytterligare vägnät kommer ske sommaren 2024 och här har stora delar av Sveriges näringsliv möjlighet att ge förslag på ytterligare vägar till kommuner och Trafikverket. När det gäller det kommunala vägnätet (och ibland även statliga) så är det viktigt att även se om bärighetsklassen för vägar och broar behöver höjas då den bör vara BK4-klassad och minst BK1.
Den del av vägnätet som nu öppnas är främst delar av Europavägnätet. För att se på möjligheterna att öppna ytterligare vägnät så kommer ett antal tester att fortsätta, framförallt de som är inriktade på trafiksäkerhetsfrågor, men det sker även forskning om möjligheten att elektrifiera HCT-fordonen.
Önskemål om ytterligare statliga anslutningsvägar
Det finns fortfarande möjlighet att komplettera med fler statliga anslutningsvägar. Trafikverket fortsätter föra dialog med kommuner i anslutning till det utpekade vägnätet under hösten 2023.
Önskemål och behov om ytterligare statliga anslutningsvägar behöver vara Trafikverket tillhanda senast 31 december 2023.
De tillkommande statliga vägar som spelas in under hösten kan förhoppningsvis inkluderas i vägnätet 1 juli 2024.
Fordonskrav
För att det ska vara möjligt för en väghållare, Trafikverket eller en kommun, att föreskriva om att tillåta långa lastbilar (fordonståg) upp till 34,5 meter, krävs också att det finns fordonskrav beslutade, något som Transportstyrelsen ansvarar för. Fordonskraven har varit på remiss under våren 2023 och trädde ikraft 15 september 2023. Se även länk nedan för mer info om Transportstyrelsens fordonskrav.
Innovationsresan för HCT
Ta del av innovationsresan för HCT-projektet där flera aktörer spelat och fortfarande spelar en stor roll för utvecklingen och implementeringen av HCT på de Svenska vägarna. Det kan du göra antingen i videoformat eller i rapportformat.
Innovationsarbetet fortsätter
HCT Duo Demo
Projekt inom HCT-programmet som implementerats.
I Duo2-projektet pågår två parallella piloter mellan Göteborg och Malmö med målet att sänka fordons bränsleförbrukning med upp till 20%.
Vill du veta mer om Duo2?
Vilka effekter fås av att tillåta HCT för transporter till/från kombiterminaler?
Studien initierades av CLOSER och genomfördes som en fortsättning på det arbete som CLOSER och Trafikverket gemensamt har bedrivit inom ramarna för HCT-programmet.
I arbetet analyserades vilka potentiella effekter avseende transporteffektivitet, miljö och kostnader som skulle kunna uppstå om HCT i en större omfattning användes för transporter till och från intermodala järnvägsterminaler. Vidare studerades vilka eventuella hinder som finns för att introducera HCT-transporter i Sverige på en bredare front. Arbetet inkluderade också en omfattande omvärldsbevakning i vilken flertalet kombiterminalägare/-operatörer, transportörer och sakkunniga inom akademin intervjuades.
Resultatet av studien visar stora potentiella effekter av HCT i form av minskade utsläpp och reducerade transportkostnader med upp till 15 %.
Nyheter om HCT
Event
Nordic HCT Conference 2023
Nordic HCT conference 2024
En utökad användning av HCT-fordon skulle höja energieffektiviteten och därmed minska CO2-utsläppen samt höja kapaciteten i infrastruktursystemet. CLOSER ansvarar för ett FoI-program som kallas HCT (High Capacity Transport) där målet är att kunna föreslå ett regelverk som gör det möjligt att introducera längre och tyngre fordon på delar av det svenska vägnätet. Definitionen av HCT är att det är längre och/eller tyngre än vad nuvarande regelverk tillåter.
CLOSER ansvarar för att driva HCT-programmet och i det ingår 10 arbetspaket enligt figur nedan. CLOSER är också ansvarig för arbetspaketet; Internationellt samarbete. Årligen arrangeras en Nordisk HCT-konferens och det ges även ut en Årsrapport.
För styrning av HCT-programmet har vi en styrgrupp som har fyra möten per år där ansvariga för respektive arbetspaket plus övriga partners i CLOSER deltar.