Hoppa till huvudinnehåll

Här är fordonen som förarna slåss om

måndag, oktober 16, 2023

Vad får lastbilschaufförer i Malmö att slåss om att få köra vissa fordon? Svaret är att de är drivs med el. Falkenklev Logistik och Erikssons Åkeri i Tomelilla är två skånska aktörer som deltar i det nationella initiativet REEL som jobbar för att omställningen till elektrifierade tunga transporter ska gå snabbare. I den här filmen berättar de mer om sina erfarenheter.

— När vi skaffar ett nytt elektriskt fordon då slåss chaufförerna om bilen. Det blir en fantastisk arbetsmiljö som är tyst för förarna. Även kunderna uppskattar det och inför större uppköp är det ofta ett krav att last-mile ska vara elektrifierad eller fossilfri, säger Calle Svantesson, trafikchef på Falkenklev Logistik.

Företaget har totalt 260 fordon och av dem är idag är tio mindre paketbilar och fem lastbilar elektriska. Planen är att elektrifiera hela den fordonsflotta som kör i Malmö, och på sikt är målet att åkeriet ska ha ett helt självförsörjande system med egenproducerad solel, laddparker och ellastbilar.

— Hade vi haft tillräcklig laddinfrastruktur i hela landet då hade jag inte behövt fundera så mycket på om jag skulle skicka ett el- eller dieseldrivet fordon. Men det är en stor utmaning idag och när det kommer till tung trafik så hade det varit mycket svårt utan vår egen laddpark, säger Calle Svantesson och syftar på Rifill laddpark som öppnade i oktober 2022.

Där laddar även Erikssons Åkeri i Tomelilla sina bilar. Åkeriet har elektrifierat nio procent av sin fordonsflotta och är även de nöjda med förändringen.

— För att möjliggöra elektrifieringen har vi behövt förändra lite grann i ruttplaneringen för transportledarna, så att man får in naturliga stopp under dagen. Bristen på laddinfrastruktur har vi löst genom att bygga upp lite enklare rutter tillsammans med våra kunder, transportköpare och godsmottagare. Driftsäkerheten är ju viktig och det är det som många tvivlar på när det gäller eldrift. Så jag säger bara till andra: våga testa för det fungerar väldigt bra och är väldigt driftsäkert, säger Christian Pederson, Key Account Manager på Erikssons Åkeri i Tomelilla.

I filmen får du även perspektiv ifrån andra delar av värdekedjan ­– matföretaget KLS som är beredda att betala mer för hållbara transporter och återförsäljaren Österlens Lastvagnar som behövt utbilda sin personal för nya typer av fordon.   

Läs mer om hur REEL jobbar för en snabbare omställning till elektrifierad tung transport >

Vill du veta mer om REEL?

Andreas Josefsson

Andreas Josefsson

CLOSER
Projektledare
Nikita Zaiko

Nikita Zaiko

CLOSER
Innovations- och forskningsledare