REEL
Tillsammans elektrifierar vi Sveriges lastbilstransporter!
REEL är ett nationellt initiativ där ledande svenska aktörer har gått samman för att accelerera omställningen till elektrifierade emissionsfria tunga transporter på våra vägar. Inom satsningen etablerar vi, kör och utvärderar ett 70-tal olika regionala logistikflöden i varierande typer av köruppdrag. REEL samlar transportköpare, speditörer och distributörer, åkerier, terminaloperatörer, laddpunktsoperatörer, elnätsföretag samt leverantörer av lastbilar, laddutrustning, och ledningssystem. Dessutom medverkar regioner, nationella myndigheter och universitet i detta initiativ.
REEL erhåller medfinansiering från programmet Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) genom Vinnova, Energimyndigheten och Trafikverket.
Se filmerna om varför just du ska elektrifiera dina godstransporter
I filmerna delar aktörer inom projektet erfarenheter från att köra livsmedel-, styckegods- och bygg- & anläggningstransporter med batterielektriska lastbilar.
Lyssna till en chaufför - varför borde alla köra elektriskt?
Linda, en kranbilsförare hos Derome, delar med sig av de fördelar som både hon, hennes arbetskamrater och kunder upplever med att välja eldrivna lastbilar.
Samlade erfarenheter från projektets aktörer
I denna rapport kan du ta del av laddinfrastrukturslösningar som några av projektets aktörer har byggt upp för att möjliggöra elektriska transporter.
I nedan rapport hittar du en sammanställning av aktörernas syn på hur regler, affärsmodeller, tekniken och personerna i systemet påverkas och behöver utvecklas.
Ta del av REELs sammanställda material, här beskriver vi vilka de elektrifierade godstransporterna inom REEL är och hur de opereras dagligen.
Vill du kunna jämföra kostnader för transporter utförda med batterielektriska- och diesellastbilar för att få ett bättre beslutsunderlag?
Studenterna Emil Myhrberg och Emile Ricknell studerar Industriell Ekonomi vid Linköpings Universitet och har under våren utfört sitt examensarbete inom REEL projektet. De har utvecklat ett beräkningsverktyg för att utvärdera elektrifiering av godstransporter. Verktyget ska fungera som beslutsstöd för åkerier och transportköpare som vill övergå från diesel- till batterielektriska tunga lastbilar. Flera logistikaktörer har intervjuats och bidragit med verkliga kostnadsdata från sin lastbilsdrift.
Här kan du ladda ner verktyget (Excel) och se instruktionsfilmen.
Vad händer inom REEL?
Här kan du läsa nyheter och hitta de event som projektet arrangerar eller deltar i.
Var i Sverige finns de lastbilar som körs inom REEL?
Genom att klicka på kartan kan du få mer information om de olika logistikflöden som utvecklas, körs och analyseras inom REEL. Inom kort kommer information om fler flöden att publiceras.
Vad för bidrag kan jag och min organisation söka?
Klimatklivet
Genom Klimatklivet kan du ansöka om stöd till laddlösningar och elektriska lastbilar.
Klimatpremien
Genom Klimatpremien kan du söka statligt stöd för elektriska lastbilar och arbetsmaskiner.
Prioriterade utvecklingsområden
Parterna inom REEL arbetar tillsammans med att utveckla gemensamma förslag och lösningar inom ett antal områden, som ska stödja Sveriges logistikaktörer i övergången till elektrifierade regionala vägtransporter.

Policy- och regelutveckling

Affärs- och finansieringsmodeller

Arbetskultur och kompetensgap

Systemarkitektur, verktyg och gränssnitt
Relaterade projekt
Idéerna och målsättningarna med dessa projekt är resultat av arbetet inom REEL.

Lokala energisystem för elektrifierade logistikapplikationer (LEELA)

Drivmedelstillägg för elektrifierade tunga lastbilstransporter

TREE: Transition to efficient electrified forestry transport

E-Charge
Har du frågor om REEL eller hur Sveriges fordonsflotta ska elektrifieras?

Nikita Zaiko

Andreas Josefsson

Magnus Karlström

Ted Kruse

Frances Sprei
