HasT – Hastighetssäkrad trafikzon i urban miljö
Syftet med projektet HasT är att som första projekt genomföra en storskalig systemdemonstration i en stadskärna där flera olika transportslag hastighetssäkras med hjälp av digitala lösningar, bland annat geofencing – det vill säga ett virtuellt staket som till exempel kan trigga igång styrning av hastigheter inom ett visst område.
Demonstrationen kommer att genomföras under första halvan av 2024 i centrala Enköping, i ett område på cirka två kilometer i diameter där många oskyddade trafikanter rör sig, och omfatta över 100 fordon.
Projektet genomförs i samarbete med Enköpings kommun och transportörer inom gods- och kollektivtrafik. Genom att visa att tekniken fungerar, vill parterna inspirera städer, väghållare, transportköpare och transportörer, i Sverige och utomlands, att se digitala lösningar, till exempel geofencing, som ett verktyg för att öka trafiksäkerheten i stadsmiljön. Tekniken säkerställer att hastighetsbegränsningar följs, samtidigt som den är ett hjälpmedel för yrkesförare inom gods och kollektivtrafik.
HasT finansieras av Skyltfonden och är ett samarbete mellan tio partners som representerar hela transportvärdekedjan, från kommun och kollektivtrafik till godstransportörer och teknikleverantörer. Projektledare är CLOSER och övriga partners Enköpings kommun, VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), V-tron, Keolis, Martin & Servera, Småfrakt, Dagab, Enköpings Åkeri och Allmiljö.
Budget: Ca 5 miljoner
Projekttid: Augusti 2023 – september 2024
Foto: Per Groth / Enköpings kommun
Lunchwebinar: Resultat från HasT – Hastighetssäkrad trafikzon i urban miljö
Den 3 juni 2024 arrangerade vi ett demoevent i Enköping för att visa upp hur HasT fungerar och hur projektet har upplevts av de olika parterna.
Konsortiet för HasT möttes i Enköping i november 2023 för att planera utrullningen av projektet. Demonstrationen beräknas vara igång under våren 2024.