Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

Digitalisering av godstransportkedjor

Under våren 2017 startade ett nytt projekt som koordineras av CLOSER med Lunds Tekniska Högskola som teknisk projektledare. Projektet heter Digitalisering av godstransportkedjor och har som mål att effektivisera godstransporter genom att digitalisera transportkedjorna för att öka transparensen och på så vis möjliggöra för köparen att se hur varan transporterats. Detta ger i sin tur köparen möjlighet att välja den vara som transporterats på det mest hållbara sättet. Projektet finansieras med stöd av Vinnova, och drivs inom ramen för regeringsuppdraget “Digitalisering av svensk industri”.

Digitaliseringen, och transparensen som den möjliggör, är en nyckel till hållbara transporter. När transportköpare och konsumenter förstår hur en vara har producerats och transporterats kan deras val påverka för att uppnå hållbara, effektiva och trafiksäkra transportupplägg. Transparens möjliggör för branschledande aktörer att visa köparna att de arbetar aktivt med att använda de mest effektiva transportslagen, miljövänliga fordon och hållbara sociala villkor för de människor som arbetar i distributionen. 

Problemen i transportbranschen är flera och “transporternas svarta hål”, det vill säga att köparna inte ser hur en vara har transporterats, leder till ineffektiva, miljömässigt och socialt ohållbara transporter. 

Projektet kommer att resultera i en faktisk tjänst som driftsätts med hjälp av projektparterna Bring SCM, Unifaun och IBM, och som planeras bli startskottet för en ny våg av digitalisering inom svensk, och på sikt europeisk, transportnäring. 

Tre huvudsakliga arbetspaket bedrivs initialt parallellt:

  • Integrationsanalys
  • Identitetshantering
  • Certifieringstjänster

Slutligen kommer de olika komponenterna i arbetspaketen att vävas samman och demonstreras. Demonstratorn testas i Brings produktionsmiljö och kommer visas i en miniatyrmodell där ett exempelföretag kopplas mot testinsatser av respektive komponenter, för att möjliggöra live-tester av systemet.

I slutet av november planeras ett större seminarium om projektets resultat och transparens i transportkedjor i stort. Save the date och mer information kommer inom kort. 

Projektmedlemmar:
Bring SCM, Unifaun, Cybercom, IBM, BTF, Naturskyddsföreningen, Lunds Tekniska Högskola och CLOSER.

Projekt

  • Automatiserade logistiktjänster closer.lindholmen.se/automatiseradelogistiktjanster

    Godstransportsystemet står inför stora utmaningar, framför allt i våra städer, där godsvolymer beräknas öka i relation till urbanisering och individualisering. För att skapa förutsättningar för hållbar stads- och regionutveckling krävs effektivare transporter till, från och inom städerna.

  • Kringfartslogistik - Förstudie closer.lindholmen.se/kringfartslogistik

    I mars 2015 blev det klart att VINNOVA stöttar en ny förstudie som går under namnet "Kringfartslogistik - effektivt utnyttjande av infrastrukturen". Projektet koordineras av Closer och projektleds av DB Schenker Consulting.

  • CIVIC www.civic-project.eu/en

    Utbyggnad av infrastruktur, utveckling av nya bostadsområden och renovering av byggnader är en nödvändighet för att skapa attraktiva och hållbara städer. Men transport av varor och personal till byggen kan störa invånare, företag och trafikanter. Genom att engagera intressenter ska CIVIC-projektet bidra till ökad transport- och energieffektivitet samt minimerade störningar från bygglogistik.

  • DenCity dencity.se

    DenCity ska hitta innovativa lösningar och tjänster som kan minska trängsel, miljöpåverkan och öka livskvalitén för boende och verksamma i täta stadsdelar. Nyckeln blir att involvera allmänheten i utformningen av lösningarna. Stockholm och Göteborg är testplatser för framtidens nya transportlösningar.

  • DenCity - Förstudie closer.lindholmen.se/dencity_forstudie

    För att skapa en hållbar och attraktiv stadsmiljö krävs välplanerade gods- och persontransporter. Den Vinnova-finansierade förstudien Dencity ska undersöka hur nya stadskärnor gör det möjligt att skapa innovativa transportlösningar. Förstudien pågår 1 januari 2015 till och med 20 augusti 2015.

  • Digitalisering av godstransportkedjor closer.lindholmen.se/digitalisering-av-godstransportkedjor

    Under våren 2017 startade ett nytt projekt som koordineras av CLOSER, med Lunds Tekniska Högskola som teknisk projektledare. Projektet heter Digitalisering av godstransportkedjor och har som mål att effektivisera godstransporter genom att digitalisera transportkedjorna för att öka transparensen och på så vis möjliggöra för köparen att se hur varan transporterats. Detta ger i sin tur köparen möjlighet att välja den vara som transporterats på det mest hållbara sättet.

  • DUO2 www.duo2.nu

    DUO2 är ett HCT projektet, Vi utvecklar och bedriver försök på sträckan Göteborg-Malmö/Helsingborg via E6 mellan Schenkers terminaler i respektive stad. Försökskombinationerna är ”DUO-trailer” (en dragbil, semitrailer dolly och semitrailer) 32 meter och ”DUO-kärra” (Lastbil och 2 kärror,) 27,3 meter. Bilarna och ett släp används också för distribution och inhämtning dagtid i Göteborg, Malmö och Helsingborg.

  • ElectriCity www.goteborgelectricity.se

    Hur skapar man förutsättningar för en hållbar och attraktiv kollektivtrafik? I Göteborg arbetar industri, forskare och samhälle nu tillsammans med att utveckla, testa och demonstrera nya lösningar för framtiden. Samarbetet som sträcker sig fram till 2018 går under benämningen ElectriCity. Här deltar Volvokoncernen, Chalmers, Energimyndigheten, Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Göteborg Energi, Västtrafik, Akademiska Hus, Keolis, Lindholmen Science Park och Johanneberg Science Park.

  • ETT - en väg till ett biobaserat samhälle www.skogforsk.se

    Skogsbruket står inför utmaningen att minska koldioxidutsläppen utan att tappa konkurrenskraft. Energieffektivare vägtransporter genom tyngre och längre fordon är en del av lösningen.

  • Extended gates closer.lindholmen.se/extended_gates

    Extended gates är ett projekt som ska leda till minskad trängsel och miljöeffekter från tunga fordon i anslutning till hamnar och terminaler. Studien koordineras och projektleds av Closer och vidareutvecklar resultat från ett FFI-projekt som IVL och Logistics Landscapers drev och slutredovisade i juni 2015, som visade på en stor förbättringspotential i Göteborgs hamn.

  • Get Greener closer.lindholmen.se/get-greener

    Get Greener är ett projekt som bygger på de resultat som levererats inom de båda tidigare EU projekten GreCOR och SWIFTLY Green. Med Get Greener ser finansiären Trafikverket möjligheter att ta till vara på och utveckla de resultat som tagits fram inom GreCOR och SWIFTLY Green.

  • Go:smart closer.lindholmen.se/gosmart

    Projektet Go:smart har haft som målsättning att utveckla och testa en innovativ tjänst för hållbara persontransporter i städer. Uppdraget var att göra vardagen lättare för storstads- hushåll och främja hållbara städer genom att erbjuda en enkel, flexibel och tillförlitlig prisvärd tjänst som ett alternativ till bilägandet. Projektet skulle också pröva möjligheten att elektrifiera kollektivtrafikfordon för att göra dessa attraktivare och därigenom bidra till att förbättra stadsutveckling och miljö.

  • GreCOR www.grecor.eu

    GreCOR – Green Corridor in the North Sea Region –
     is an Interreg IVB North Sea Region project that started the 1st of January 2012. GreCOR promote the development of a co-modal transport corridor in the North Sea Region. Important in this collaborative approach, is the focus on secondary networks and the hubs, and the regional hinterland around the Green transport corridor Oslo-Randstad from a co-modal perspective.

  • HCT demonstrationsprojekt www.energieffektivatransporter.se

    Information om aktiva demonstrationer av HCT-fordon i Sverige samt relevanta publikationer om HCT.

  • Informationsdelning och trafikslagsövergripande trafikledning closer.lindholmen.se/informationsdelning-och-trafikslagsovergripande-trafikledning

    Digitalisering av godstransportsystemet och tillgängligheten till data är en tydlig trend och drivfaktor för att nå ökad transporteffektivitet. Förstudien som har utförs på uppdrag och i samarbete med Trafikverket, Sjöfartsverket och Luftfartsverket beskriver vad som är gjort inom trafikslagen väg, järnväg, flyg- och sjöfart avseende informationsdelning och trafikslagsövergripande trafikledning samt vad som kan göras för att utveckla området.

  • Physical internet closer.lindholmen.se/physical_internet

    Physical internet innebär kort ett öppet globalt logistiksystem som är baserat på fysiska, digitala och operativ samtrafik. Detta möjliggörs genom smarta modulära enheter, gränssnitt och protokoll för ökad effektivitet och hållbarhet.

  • SamCity

    Projektet går i sin förlängning ut på att skapa en samordnad varudistribution för hela Malmö city baserat på samordning mellan offentliga (kommunala) och privata flöden i samma system, med en gemensam c/o-adress (terminal) i utkanten av staden. Detta förväntas skapa ekonomiska skalfördelar och synergier, samt miljö- och trafiksäkerhetsvinster genom minskade körsträckor. Möjligheten att introducera miljöanpassade fordon i citydistributionen kan öka miljövinsterna ytterligare.

  • Samordning demonstratorer www.energieffektivatransporter.se

    Inom SamDemo projektet sammanställs kunskap om samtliga HCT-fordon som är i drift. Projektet administrerar och sprider kunskap om HCT-fordon till intresserade åkerier och transportorganisationer.

  • Sendsmart closer.lindholmen.se/sendsmart

    Sendsmart är ett projekt som ska skapa hållbara godstransporter i stadsmiljö. De innovativa och hållbara lösningarna ska leda till minskad påverkan på klimat, bullernivå och människors hälsa. Resultatet blir samtidigt en mer attraktiv och konkurrenskraftig stad.

  • Shift2Rail closer.lindholmen.se/shift2rail

    Shift2Rail är det första gemensamma järnvägsteknologiska europeiska samarbetsprojektet för morgondagens järnvägssystem. På uppdrag av Trafikverket agerar CLOSER som klusterkoordinator för svenska aktörer inom ramen för arbetet inom innovationsprogram 5 - godstransporter.

  • Kringfartslogistik closer.lindholmen.se/kringfartslogistik2

    Den ökande urbaniseringen och förväntade regionförstoringar som planeras i storstadsregionerna i Sverige leder till stora transportutmaningar. Förbättrad transporteffektivitet genom effektivare nyttjande av befintlig infrastruktur är centralt för att tillfredsställa mobilitetskrav för både människor och gods, samtidigt som miljöpåverkan minimeras samt samhälls- och näringslivsekonomin förbättras.

  • Swiftly Green www.swiftlygreen.eu

    SWIFTLY Green (Sweden-Italy Freight Transport and Logistics Green Corridor) is a European project aiming to develop a toolbox for green corridors. The toolbox will consist of guidelines, tools and recommendations for greening of logistics and transport. It will be based on best practice and transferable results from a thorough mapping and analysis of previous and on-going projects.

  • Triple Helixsatsning Gods closer.lindholmen.se/THG

    Kan en samlad satsning på forskning och innovation (FoI) inom godsområdet vara effektivt för att bidra till ett mer sammanhållet godstransportsystem? För att svara på den frågan startar nu en ny förstudie om ”Triple Helixsatsning Gods”

  • VETT (Volvo En Trave Till) www.energieffektivatransporter.se

    VETT är ett HCT projektet, Vi utvecklar och bedriver försök på sträckan Överkalix-Piteå via E10 & E4 mellan SCAs virkesterminaler med 90tons kombination (lastbil-dolly-link-semitrailer) och 70 till 74tons rundvirkes kombinationer med och utan kran, dragbilar och lastbilar. Det är viktigt med ett flertal kombinationer hos olika aktörer så att underlaget för 74tons reglementet och de teknisk lösningarna blir så bra som möjligt.

  • ZNOZE www.malmo.se/segepark

    Utvecklingsområdet Sege Park i Malmö stängs av för tung trafik och dirigeras om till en mikroterminal dit alla leveranser sker. Godset levereras till alla verksamheter i Sege Park med lastcykel och mindre elfordon och vid leverans hämtas avfall upp. Avfallet körs ut till mikroterminal där det hämtas med konventionell sopbil.