Hoppa till huvudinnehåll

Pandemins påverkan på försörjningskedjor lyfts på TREFF

onsdag, juni 30, 2021

Under Transporteffektivitetsdagen, TREFF, kommer Sophie Krönlein, Area Head of Customer Experience, Maersk Scandinavia, presentera och delta i en paneldialog. Sophie kommer prata om störningar i försörjningskedjan utifrån ett containerföretags perspektiv.

Titeln på Sophies föredrag är Perspective from a Container Logistics Company och kommer fokusera på störningar i försörjningskedjan i spåren av pandemin och Suezkrisen. Vi har pratat med Sophie inför TREFF som kommer hållas digitalt den 25 augusti!

Berätta om din bakgrund!
- Jag har under hela min karriär jobbat med logistik, både på containerrederi sidan samt hos speditör. Jag blev klar med mina universitetsstudier University of Brighton kombinerat med Göteborgs Universitet, 2004 och fick möjligheten att börja på Maersk Linevärldens största containerrederi. Efter en del andra uppdrag är jag nu tillbaka på Maersk koncerenen som numer inte enbart är ett containerrederi utan också ett logistikföretag som erbjuder allt från warehousing till intercontinental rail och LCL. Jag ansvarar för Customer Experience i Skandinavien vilket är en funktion på cirka 130 fantastiska kollegor som tar hand om våra kunder och deras logistikbehov.

Vilka är de främsta lärdomarna efter pandemin?
- Tror att de flesta företag insett att det fungerar mycket bättre att jobba hemifrån än vad man trott tidigare. Många saknar såklart sina kollegor och vi har alla olika förutsättningar kring en bra arbetsmiljö i hemmet, men tror få kommer att återgå att vara på kontoret alla dagar i veckan som man var innan pandemin. Om vi kikar på vår bransch så blev många förvånade att marknaden återhämtade sig så snabbt och istället för en lång period med väldigt låga volymer, så blev förra året istället en period där efterfrågan var högre än tillgången på plats på båtar, tomutrustning etc. Är fortsatt än idag ett väldigt hårt tryck på marknaden.

Kan ni se några bestående förändringar utifrån de senaste årens erfarenheter?
- Utöver det som jag nämnde tidigare kring mer flexibilitet om var man sitter och jobbar, så upplever vi att våra kunder i en större utsträckning vill teckna längre kontrakt för att säkerställa att deras Supply Chain fungerar. Många har haft stora problem med att få hem sina varor och är de kunder som haft de längre kontrakten som lyckats bäst med detta. Man har även insett att många möten, interna såväl som externa, fungerar bra att ta via Teams eller Zoom, och därmed kommer resandet framöver vara på en lägre nivå jämfört med innan pandemin. Detta har såklart en positiv verkan på vår miljö vilket är något vi alla värnar om.

Läs mer om eventet och anmäl dig här