Upptäck varför svenska företag som Derome, LBC - Frakt och Skanska alltmer övergår till elektrifierade transporter. Följ med på resan genom REEL-initiativet och se hur dessa aktörer driver fram förändringen mot en mer hållbar transportindustri. I den här filmen får du veta mer!
I den är filmen kan du lyssna till varför LBC Frakt, Derome och Skanska tycker det är viktigt att fler åkerier vågar testa att börja elektrifiera sina bygg- och anläggningstransporter!
Vi måste ta ansvar för våra barn och barnbarns miljö. Det är min största drivkraft. Sen så kan vi tjäna pengar på elektrifieringen framåt. Det dyrare idag och sätta in en elektrisk bil i operationen men mycket snart, då pratar jag ett, två år så kommer den elektriska bilen vara billigare att drifta än fossilfordonet.
Lars Reinholdsson, vd, LBC Frakt
Det var någon som sa: Så är det en elbil, det är lite mjäkigt va? Mjäkigt? Det är 660 hästkrafter i den här bilen. Finns inget mjäkigt med det!
Linda Johansson, El-kransbilschaufför, Derome
Mitt medskick till andra transportchefer, transportköpare och fordonsansvariga är att ta steget och satsa på elfordon. För det är en framtid som ger ett bra miljöavtryck, fantastisk arbetsmiljö och är välkommet av alla kunder.
Glenn Eliassson, Transportchef, Derome
REEL möjliggörs genom stöd från Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) genom Vinnova, Swedish Energy Agency & Trafikverket.
REEL är ett nationellt initiativ där ledande svenska aktörer har gått samman för att accelerera omställningen till elektrifierade emissionsfria tunga transporter på våra vägar. Inom satsningen etablerar vi, kör och utvärderar ett 70-tal olika regionala logistikflöden i varierande typer av köruppdrag. REEL samlar transportköpare, speditörer och distributörer, åkerier, terminaloperatörer, laddpunktsoperatörer, elnätsföretag samt leverantörer av lastbilar, laddutrustning, och ledningssystem. Dessutom medverkar regioner, nationella myndigheter och universitet i detta initiativ.