STOLT bidrar till utsläppsfri innerstad 2030
Förkortningen STOLT står för Stockholm Local Transitions. Det är ett samarbete mellan Stockholms stad, näringsliv, akademi och civilsamhälle med syfte att bidra till stadens mål om en utsläppsfri innerstad 2030. Arbetet är upplagt kring ett antal demonstrationer som ska möjliggöra minskat bilresande, elektrifiera transporter och arbetsfordon samt skapa en mer attraktiv stadsmiljö.
Miljözon klass 3 i City och stadsmiljözon i Gamla stan
STOLT utgår från införande av miljözon klass 3 i en del av city och stadsmiljözon i Gamla stan som möjlighetsfönster för bred omställning mot ett effektivt och utsläppsfritt transportsystem.
STOLT omfattar ett antal demonstrationer som görs i verklig miljö, tillsammans med många aktörer och utifrån ett brett systemperspektiv. Dessa omfattar omställning inom områden som reglering och policy, infrastruktur, fordon och logistik, affärsmodeller och beteenden. Stort fokus ligger också på att utveckla metoder för lärande, uppskalning, digitalisering och portföljstyrning. Ambitionen är att stärka förutsättningarna för att det som testas på sikt ska kunna bli ”det nya normala”.
Pågående demonstrationer:
- Införande av stadsmiljözon i Gamla stan
- Införande av miljözon klass 3 i Stockholm city
- Slopat nattförbud för godstrafik och skalning off-peak
- Elektrifierad entreprenad
- Ramavtal för fossilfria transporter i Gamla stan
Vill du vara med?
Vi söker fler aktörer som vill presentera idéer och förslag som bidrar till minskat bilresande, elektrifierade transporter och attraktiv stadsmiljö.
Hör gärna av dig så pratar vi mer! Se kontaktuppgifter nedan.
Införande av stadsmiljözon i Gamla stan
Arbetet syftar till att utveckla och stärka Gamla stans omställning med syfte att ge mer plats för stadsliv och människor och mindre för bilar. Demonstrationen har fokus på kort- och långsiktiga förändringar i infrastrukturen, utvecklade affärsmodeller för omdaning av parkering och gaturum.
Arbetet handlar också om att utveckla nya sätt för att följa effekter som baserar sig på förändrade beteenden kopplat till mobildata och vistelsemätningar.
Kontaktperson:
Gustaf Krogh, Stockholms stad
Medverkande:
The Train Brain, VTI, Placetoplan, Spacescape
Införande miljözon klass 3
Miljözon klass 3 införs i ett område i City i syfte att minska avgaser och buller och därigenom minska risken för negativa hälsoeffekter på befolkningen. Åtgärden väntas bidra till en snabbare omställning till mer hållbara transporter. Förberedelserna sker genom dialog med olika intressenter och målet är att få så hög regelefterlevnad som möjligt.
Det görs genom datainsamling från antal fordon och om de klarar kraven eller ej. För att förstå effekten av miljözonen kommer även data att samlas in från luft- och bullermätningar och om de som rör sig och verkar i området upplever att det blir mer attraktivt.
I arbetet ingår även att planera för att det ska synas att man kommer in i miljözon klass 3 genom att möblera och göra iordning entréerna.
Kontaktperson:
Amanda Baumgartner, Stockholms stad
Medverkande:
The Train Brain
Slopat nattförbud möjliggör mer off-peak
Demonstrationen av borttaget nattkörningsförbud för tunga fordon inom området för miljözon klass 3 syftar till att möjliggöra fler tysta off-peak transporter och därmed stötta omställningen genom att dyrare elektriska lastbilar kan användas en ännu större del av dygnet.
Inom demonstrationen utvecklas en testmiljö för digital kommunikation mellan väghållare och fordon för att öka regelefterlevnad och sprida information.
Dessutom följs effekter på transportsystemet upp inför fortsatt arbete med uppskalning av tysta off peak transporter i staden. Att minska den tunga trafiken dagtid bidrar till en stadsmiljö med mer plats för människor samtidigt som elektriska lastbilar kan minska delar av utmaningarna med off peak-transporter.
Kontaktpersoner:
Andreas Säfström, Stockholms stad
Anja Quester, Stockholms stad
Medverkande:
Scania, Havi, Martin&Servera, Volvo, Technolution
Elektrifierad entreprenad
Elektrifieringen av arbetsmaskiner är i sin linda och historiskt har utbudet av elmaskiner varit begränsat. På senare år har dock utbudet vuxit rejält, vilket är en förutsättning för att omställningen ska kunna ta fart. Elektrifierade entreprenader ställer nya krav på upphandling, planering och genomförande. Denna demonstrator syftar till att utveckla kunskap och erfarenhet om elektrifierade byggentreprenader i tät stadsmiljö.
Målet är att utveckla processer och arbetssätt för att på ett kostnadseffektivt sätt kunna skala upp från piloter till stor skala och spridning till flera geografier och verksamheter. Detta kommer också bidra till ökad kunskap om hur utsläpp, stadsmiljö, arbetsmiljö och kostnadsbild påverkas av elektrifierade entreprenader jämfört med fossildrivna.
Kontaktperson:
Fredrik Gustafsson, Ellevio
Medverkande:
Ellevio, Omexom, Stockholms stad
Ramavtal för fossilfria transporter
Målet är att fastighetsägare går samman och upprättar gemensamma ramavtal för fossilfria avfallstransporter, som näringsidkare i fastigheterna kan avropa. Med större kundunderlag ökar möjligheten till rabatter för avfallshämtning vilket skapar incitament att ansluta sig.
Arbetet förväntas bidra till färre och fossilfria transporter som innebär minskade utsläpp samt spridning av en metodik för utformandet av ramavtal med krav på fossilfria transporter.
Kontaktperson:
Louise Lööf, ElectriCITY
Medverkande:
ElectriCITY, Ellevio, Edeva, Gamla Stans Företagsförening, Gamla stan i samverkan, Remondis, Trafikverket
Projektledare
Stockholms stad
Kontakt: Martina Arnell@stockolm.se
Partners
20 partners medverkar i STOLT.
CLOSERs roll
Jack Lu är biträdande projektledare och stöttar staden i projekt- och processledning, koordinering och kommunikation av de fem demonstrationerna.
Finansiärer
Viable Cities via Vinnova och Energimyndigheten.
Aktiviteterna som STOLT genomför är en del av Viable Cities satsning på klimatneutrala städer 2030.
Läs mer
Stadsmiljözon Gamla stan, Stockholms stads webbplats
Miljözon klass 3, Stockholms stads webbplats
Viable Cities webbplats
Stockholms stad - smart och innovativ stad