SHORTS - Säkra, hållbara och resilienta transportsystem
I takt med att elektrifieringen av kollektivtrafik och godstransporter ökar måste det byggas resilienta lösningar som garanterar tillgängligheten och tillförlitligheten av dessa samhällsviktiga funktioner. För att lyckas med detta behövs ny kunskap som kan omvandlas till praktiska och resilienta lösningar. Här spelar forskningsprojektet, SHORTS, en viktig funktion.
Bakgrund och behov
Det finns ett ökande tryck för att lastbilar och bussar ställer om till hållbara och helst nollutsläppsbränslen. Detta kan göras med flera olika energibärare, så som el, vätgas, biogas och HVO*. Elektrifieringen av transporter är under stark frammarsch vilket bidrar till att möta krav och behov på omställning. Här märks framför allt batterielektriska bussar som har en väletablerad teknik och är i en stark uppskalningsfas. Även tekniken för och användningen av batterielektriska lastbilar har haft en snabb utveckling under de senaste åren.
Utmaningar med batteridrivna elfordon
Omställningen innebär dock ett antal utmaningar kopplat till ett utbyggt laddningssystem för tyngre batterielektriska fordon. Vid elektrifiering av transporter reduceras radikalt möjligheten att lagra energi i fordonen eller lokalt på terminal eller depå som är en viktig knytpunkt för dessa fordon. Om en terminal eller depå där alla fordon är batteridrivna blir av med kraftförsörjningen stannar verksamheten inom några fåtal timmar om det inte finns några energilager.
Detta direktberoende mellan energi och transportsystem behöver både förstås bättre samt begränsas i den mån det är nödvändigt för att säkerhetsställa tillräcklig resiliens. Detta kan göras på flera olika nivåer, så som det fysiska lokala energisystemet, de inblandade digitala styr- och planeringsplattformarna, via regelverk samt affärsmodeller.
Inom dessa delar av ekosystemet behövs det ny kunskap som kan omvandlas till praktiska och resilienta lösningar. Här spelar forskningsprojektet, Säkra, hållbara och resilienta transportsystem (SHORTS), en viktig funktion.
Syfte
Syftet är att öka kunskapen genom att undersöka och föreslå vilka resilienta och kostnadseffektiva lösningar som behövs för att bygga system som skapar tillförlitlig laddning på terminaler och depåer även vid oförutsedda händelser.
Projektet kommer också bidra till nationell kunskapshöjning genom att en doktorand kommer att följa och skriva en forskningsrapport baserat på projektet.
Projektmål och metod
Arbetet kommer att genomföras i fyra arbetspaket som kommer att leda fram till målen.
- Identifiera hot mot, risker och krav på säkra, hållbara och resilienta logistiksystem
Genom kvalitativa undersökningar kartlägga möjliga hot och risker som laddinfrastruktur på terminaler och depåer kan utsättas för. Projektet kommer även kartlägga vilka krav det finns för resiliens, från ett samhällsperspektiv samt från ägaren av varor och/eller flottan av batterielektriska lastbilar samt från kravställare och operatörer av kollektiv- och godstransporter.
- Ta fram förslag på utformning av resilienta och innovativa lokala energisystem
Ta fram modeller och modellresultat som visar på hur det lokala energisystemet kan dimensioneras för att kunna möjliggöra nödvändig driftsäkerhet och laddkapacitet utifrån identifierade hot och krav.
- Bygga förståelse och utforma digitala plattformar för det resilienta lokala energisystemet
I tillägg till det fysiska lokala energisystemet måste både komponenter av detta system kommunicera på ett tillförlitligt sätt med varandra samt med anliggande planerings och stödsystem. Projektet kommer att utforska de olika digitala plattformarna och interaktionen mellan dessa samt hur kommunikationen mellan de kan utformas för att garantera nödvändig driftsäkerhet.
- Kartlägga resiliensskapande regelverk, policies samt affärsmodeller
Sammanställa regelverk och policys som utgör såväl barriärer som möjligheter för att bygga driftsäkra terminaler och depåer. Projektet kommer också undersöka hur affärsmodeller kan bidra eller begränsa skapandet av resilienta lokala energisystem på terminaler och depåer.
En viktig del av projektet består i att arbeta med verklighetsnära fallstudier baserade på projektpartners verksamheter. Kunskapsbyggandet kommer att resultera i en generell vägledning för resiliensskapande med utgångspunkt i de mest relevanta hot, risker och krav som projektet har identifierat.
*HVO=Hydrerad Vegetabilisk Olja
Projekttid:
April 2024 – april 2028
Partners:
Lindholmen Science Park, Lunds tekniska högskola och DAGAB, Göteborgs Lastbilscentral, Region Stockholm
Projektledare:
Janis Danebergs
janis.danebergs@lindholmen.se
Finansiär
Energimyndigheten