Hoppa till huvudinnehåll

H2Derivatives@BSP

Att påskynda användningen av vätebaserade bränslen vid Östersjöhamnar


 

Gemini generated cargo ship bunkering in winter landscape scandinavia

H2Derivatives@BSP är ett samarbetsinitiativ som syftar till att utveckla praktiska lösningar för att stödja sjöfartssektorns omställning till låga och nollutsläppsbränslen baserade på väte, så kallade vätebaserade bränslen (H₂-derivat), inklusive metanol, ammoniak och vätgas.

Idag är över 99 % av den globala handelsflottan fortfarande beroende av fossila bränslen. För att nå de internationella klimatmålen, inklusive nettonollutsläpp av växthusgaser till 2050, krävs en grundläggande omställning av sektorn. Det innebär både en drastisk förbättring av energieffektiviteten och ett storskaligt skifte till förnybara bränslen.

Vätebaserade bränslen förväntas spela en central roll i att göra sjöfarten klimatneutral. Genom att använda förnybar el för att producera vätgas via elektrolys kan denna kombineras med kol eller kväve för att skapa energitäta, lagringsbara bränslen som lämpar sig för långväga transporter och tung sjöfart. Men sjöfartssektorn är ännu inte redo och står fortfarande inför stora utmaningar.

Interreg baltic sea logo EN

Projektet H2Derivatives@BSP finansieras av Interreg Östersjöregionen med medfinansiering från Europeiska unionen och Trafikverket. Totalt samlar det treåriga projektet 40 organisationer, varav 15 är projektpartner (inklusive 8 hamnar, 3 energibolag, 2 forskningsorganisationer och 2 branschorganisationer) samt 22 associerade organisationer från hela Östersjöregionen, inklusive Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen och Tyskland. Initiativet samordnas av Port of Hamburg Marketing.

Läs mer om projektet H2Derivatives@BSP här >>

 

 

Utmaningar i sjöfartens omställning till förnybara bränslen 

För hamnar innebär omställningen till förnybara bränslen en rad strategiska och operativa utmaningar.

De nuvarande hindren inkluderar stor osäkerhet kring vilka bränslen som kommer att dominera i framtiden, i vilka volymer och med vilka specifikationer. Det råder också brist på tillförlitliga marknadsprognoser och investeringsvägledning, liksom en avsaknad av tydliga säkerhetsprotokoll, hamnregler och bunkringsinfrastruktur för hantering av nya bränslen.

Hamnar har långa planeringshorisonter, vilket kräver att dagens infrastrukturinvesteringar är i linje med framtida bränslebehov långt efter 2050 – och denna samordning saknas fortfarande.

Samtidigt är ett framgångsrikt införande av H₂-derivat beroende av en starkare sektorsövergripande samordning mellan alla nyckelaktörer – inte bara mellan hamnmyndigheter, utan även rederier, terminaloperatörer, energibolag, beslutsfattare och tillsynsmyndigheter.

Varför projektet är viktigt 

Enligt Interreg Östersjöregionen är skiftet till marina bränslen med låga eller inga koldioxidutsläpp i regionen beroende av kusthamnarnas förmåga att ta emot, lagra och hantera vätebaserade bränslen på ett säkert sätt. H2Derivatives@BSP lägger grunden för den omställningen – genom att omvandla kunskapsluckor till möjliggörande förutsättningar för en grönare maritim framtid.

H2Derivatives@BSP syftar till att hantera de utmaningar som idag hindrar sjöfartssektorn från att ställa om till förnybara vätebaserade bränslen, genom att bygga upp en solid kunskapsbas och utveckla praktiska verktyg som stöd för hamnmyndigheter och andra maritima aktörer. 

Projektet kommer att:

• Ta fram marknadsprognoser för vätebaserade marina bränslen i Östersjöregionen

• Utveckla teknisk-ekonomiska modeller som stöd för infrastrukturplanering och investeringsbeslut

• Utvärdera och föreslå anpassade hamnregler för säker bränslehantering och bunkring

• Sammanställa och testa tekniska riktlinjer och säkerhetshandböcker för hantering av nya bränslen

• Underlätta en närmare dialog mellan aktörer i hela den maritima värdekedjan

 

 

Den svenska klustret

Det svenska nätverket inom H2Derivatives@BalticSeaPorts-projektet är ett partnerskap mellan CLOSER/Lindholmen Science Park och:

IVL Svenska Miljöinstitutet

LTU Business

Luleå Hamn

Även Piteå Hamn är associerad organisation i projektet.

Det svenska klustret fokuserar på att bygga kunskap och utveckla gemensamma, systemnivålösningar som gör det möjligt för svenska hamnar att omvandlas till hållbara energinoder. Målet är att hantera de praktiska utmaningar som finns i planering, möjliggörande och säkerställande av tillgång till H₂-derivat för sjöfarten. I Sverige kommer Luleå Hamn att fungera som central nod för analys- och kartläggningsarbetet och utgöra ett konkret fall som förankrar det svenska klustrets arbete.

 

Förväntade resultat från det svenska klustret inkluderar:

1. En analys av lokal produktion, distribution och marknadsefterfrågan på förnybara bränslen.

2. Rekommendationer kring hamninfrastruktur och synergier med landbaserade bränslesystem.

3. En internationell utblick på användningen av vätebaserade bränslen i hamn- och sjöfartssammanhang.

4. Utformning av ett framtida energidistributionssystem för sjöfarten, inklusive en kartläggning av nuvarande och planerade tanknings-/bunkringsstationer runt Östersjön.

 

Sverige strävar efter att visa sin ovärderliga potential som en nyckelaktör i att driva framtidens gröna sjöfart. Med stark industriell kapacitet, tillgång till förnybar energi och ett växande ekosystem för hållbar innovation är Sverige väl positionerat för att bli en ledande nation inom produktion, distribution och användning av gröna bränslen för maritim transport.

 

Vill du veta mer är du varmt välkommen att kontakta oss!

Camilla Sundqvist

Camilla Sundqvist

Innovations- och forskningsledare
camilla.sundqvist@lindholmen.se
+46(0) 70 534 63 87