
GeoSence
GeoSence utarbetar lösningar för geofencing som syftar till att förbättra stadstrafikledning och planering.Projektet är ett gemensamt programinitiativ (JPI) Urban Europe-projekt som finansieras av Europeiska unionens Horizon 2020 och samlar projektpartners från Tyskland, Norge, Sverige och Storbritannien. GeoSence-projektperioden är april 2021 till mars 2024 med en budget på cirka 1,6 miljoner euro.
Projektpartners:
Göteborgs Stad, City of Munich, Stockholm stad, Norwegian Public Roads Administration (NPRA), Chalmers University of Technology, RISE, SINTEF, Technical University of Dresden, University of Westminster & CLOSER.
Supportpartners:
ALICE, City of Helmond, City of London, City of Madrid, London European Partnership for Transport (LEPT), POLIS, Swedish Transport Administration, Volvo Group.
Mål
Det övergripande målet för projektet är att designa, pröva och utvärdera geofencing-koncept och lösningar för specifika fall i städer, inom projektet och från andra tidigare och pågående geofencing-initiativ, och att föreslå nya sätt att framgångsrikt distribuera geofencing-teknik. Verktyg för implementering samt metoder för att skala upp och sprida innovationen ytterligare i Europa kommer att föreslås inklusive t.ex. sätt att integrera geofencingfunktioner i beslutsfattande, byggd miljö och trafikhantering i städer.
Geosence är ett unikt europeiskt samarbete om geofencing inom trafikledning och planering.
Tio projektpartners kommer, tillsammans med åtta supportpartners och ett brett partnernätverk, att samarbeta nära i GeoSence och undersöka den fulla potentialen att implementera Geofencing-tekniken i stadstrafikledning och planering.
Läs mer
Finansiärer:
- Detta projekt är en del av en JPI Urban Europe-utlysning, ERA-NET Urban Accessibility & Connectivity som samfinansieras av Europeiska kommissionen (Grant nr 875022)
- Detta projekt får finansiering från Economic and Social Research Council (ESRC) i Storbritannien.
- Detta projekt får finansiering från det tyska federala utbildningsministeriet (BMBF)
- Detta projekt får finansiering från Norges forskningsråd (RCN)
- Detta projekt får finansiering från Svenska Energimyndigheten (SWEA)