Hoppa till huvudinnehåll

Fossil Free Freight Challenge 2020

Fossil Free Freight Challenge 2020 är en innovationstävling, vars syfte har varit att utmana olika organisationer inom e-handelsbranschen att skapa en lösning som gör ett så litet fossilt fotavtryck som möjligt!

trees image
tripleF

De teamn som anmäler bidrag till denna innovationstävling hade möjlighet att skapa en lösning kring var dessa två områden: 

  • Hur nya lösningar kan utformas för att stimulera användningen av hållbara leveransmetoder.
  • Hur man proaktivt effektiviserar returleveranserna för att bli mer hållbara.

I Sverige har e-handeln ökat med 15 % under 2018, med en total omsättning på 77 miljarder SEK. Detta framhäver behovet av att e-handeln uppfyller köparnas krav på ökad flexibilitet vid anskaffningen av produkter. Behovet av godstransporter ökar och likaså CO2-utsläppen. Fossil Free Freight Challenge är innovationstävlingen som löser problemet! 

Triple F är Trafikverkets forskning- och innovationssatsning med syfte att bidra till det svenska godstransportsystemets omställning till fossilfrihet. Förväntat resultat är aktörsövergripande samverkan och kunskapsuppbyggnad som bidrar till att minska godstransporternas CO2-utsläpp enligt uppsatta mål. Fossil Free Freight Challenge är ett projekt finansierat genom Triple F och skall därför även svara mot samma mål som Triple F. 

kalender unsplash

Kalendarium

Här kan du läsa om de aktiviteter som händer inom Fossil Free Freight Challenge 2020 för att hålla dig uppdaterad om viktiga datum och händelser.
tim gouq unsplash

Tävlingsbidrag

Under finalen den 4e maj 2020 presenteras alla de tävlande bidragen.
news papers

Nyheter

Här kan du läsa nyheter om Fossil Free Freight Challenge 2020.
note book unsplash

Regler

Här kan du läsa och ladda ner tävlingsreglerna
chess board unsplash

Partners

Projektet leds av RISE och konsortiet består av Postnord AB, DHL Freight Sweden AB (DHL), Göteborgs Stad, H & M Hennes & Mauritz Sverige A, Houdini Sportsware AB Region Jönköping, Stockholms stad, och...