Hoppa till huvudinnehåll

DHEELS

Demonstration av högtenergieffektiva logistiksystem

En HCT Volvo Lastbil
Jättelång timmerbil
Skutskärr - industrianläggning
Jättelång lastbil Kinnarps
Jättelång timmerbil
En HCT Volvo Lastbil

DHEELS syftar till att utveckla och utvärdera energieffektiva logistiksystem med högkapacitets lastbilstågskonfigurationer, drivna av fossilfri energi. Projektet kommer att testa olika logistiklösningar och lastbilståg för att möta framtidens krav på hållbara transporter, med fokus på säkerhet, användaracceptans, tillförlitlighet och affärsmässiga fördelar. Allt för att beslutsfattare och myndigheter ska känna sig trygga med att denna typ av fordonskombinationer fungerar utan att negativt påverka infrastrukturen. 

För att dessa lösningar ska bli verklighet krävs nya bestämmelser för tillträde till vägnätet, vilket möjliggör användningen av lastbilståg i längre och tyngre konfigurationer än vad som är standard idag, utöver de som är tillåtna på allmän väg. Målet är att stödja utvecklingen av lagstiftning och skapa marknadsfärdiga lösningar som kan implementeras omgående efter projektets avslutning.

Högkapacitets lastbilståg

DHEELS kommer att utvärdera lastbilståg i längderna från 25,25 meter upptill 34,5 meter, med minst 10 olika konfigurationsmöjligheter. Dessa inkluderar moduler som dragbil, dolly, link, semi-trailer och full-trailer, med målet att öka lastvikten och därmed förbättra energieffektiviteten. Genom att öka lastvikten och optimera förhållandet mellan lastvikt och bruttovikt, strävar projektet efter att minska den totala energiförbrukningen per transporterat ton.

Fossilfria drivlinor

Projektet kommer att utreda olika drivlinelösningar, från ICE-baserade (förbränningsmotorer) till helt eller delvis elektriska system i dragfordon, semi- och fulltrailers. Elektriska lastbilståg förbrukar betydligt mindre energi, men det finns utmaningar med viktbegränsningar som kan påverka logistikens effektivitet om inte högre vikter tillåts.

Framtiden för hållbar logistik

DHEELS pågår under tre år och startar 2024. De första konkreta lösningarna förväntas vara redo för implementering kort efter projektets avslutning. Vår ambition är att bidra till en mer hållbar logistiksektor och att bana väg för fossilfria transportlösningar som kan möta framtidens behov. 

Demonstrationer inom DHEELS

Inom DHEELS kommer vi parter tillsammans etablera, drifta och utvärdera flera olika demonstrationer av olika fordonskombinationer på flera platser i Sverige. Nedan presenteras mer detaljer för några av dessa. 

En HCT Volvo Lastbil

Berndt Mattssons Åkeri, Göteborg

Demonstration av en lång länkkombination med en batterielektrisk (BEV) dragbil optimerad för intermodala containertransporter. Målet med denna demonstration är att testa och samla in data som stödjer övergången till lastbilståg med hög bruttovikt (>80 ton) i lokala och regionala transporter med BEV-dragbilar. Testerna kommer först att genomföras i Göteborgs hamn och dess omgivningar och senare utökas till ett pendelflöde mellan hamnen och Borås. Teknologiska iterationer kommer att ske under demonstrationen för att öka räckvidden, huvudsakligen genom att byta ut vanliga trailerchassin mot E-trailer för att verifiera dess potential. 

Skutskärr - industrianläggning

Stora Enso, Skutskär, Gävle

Demonstrationen gäller en batterielektrisk (BEV) dragbil för transporter av 90-110 ton i bruttovikt, ett test som tidigare gjorts med förbränningsmotordrivna lastbilar. Rundvirke kommer att transporteras inom Skutskärs hamnområde, terminal och fabrik. Demonstrationen kommer att påvisa vad som är möjligt med dagens BEV-teknik och laddningsupplägg. Komponenternas hållbarhet kommer att utvärderas vidare och ett 2- samt 3-skiftsupplägg kommer att testas vilket inkluderar laddningsstrategier och logistikupplägg. Energiförbrukning, drifttid och påverkan av årstidsvariationer kommer att övervakas. 

Jättelång timmerbil

Sveaskog, Piteå

Demonstratorn syftar till att öka transporteffektiviteten för rundvirkestransporter med  A-dubbel och AB-dubbel-kombinationer. Tre fordon med upp till 90 ton bruttovikt ska testas i transporter mellan hamnen och sågverket samt till och från avverkningsplatser. I demonstratorn har vi också som mål att testa ekipagen med en E-trailer, vilket förväntas minska energiförbrukningen. Under testet kommer också vägfriktion att mätas för att förstå hur olika underlag påverkar energiförbrukning.  

Jättelång lastbil Kinnarps

Kinnarps, Falköping

Demonstration av DUO-CAT, en C-dubbel fordonskombination. Logistiksystemet och fordonskombinationen är utformade för att transportera volymbegränsade varor i nationella och internationella fabriks och distributions flöden och intermodal användning. Kombinationen består av en lastbil och två kärror med tre växelflak med en bruttovikt på upp till 64 ton. Kinnarps ordinarie logistiksystem använder en fordonskombination med två växelflak. Genom att öka längden på kombinationen för att transportera tre växelflak ökar volymkapaciteten med 50%, vilket minskar bränsleförbrukningen per volymenhet. Den längre lastbilskombinationen (27,3 meter) möjliggör större flexibilitet och skalbarhet i både logistik och produktionsplanering. Utnyttjandet av fordon, förare och arbetstid kan optimeras ytterligare. 

Vill du veta mer?

Andreas Josefsson

Andreas Josefsson

CLOSER
andreas.josefsson@lindholmen.se
+46 (0) 72-392 76 56
Projektledare
Nikita Zaiko

Nikita Zaiko

CLOSER
Innovations- och forskningsledare
nikita.zaiko@lindholmen.se
+46 (0)70-147 91 13
Porträtt av Caroline Karlsson

Caroline Karlsson

Kommunikationsansvarig
caroline.karlsson@lindholmen.se
+46 (0)31-764 70 11
Lena Larsson

Lena Larsson

Volvo Trucks
Projektledare och HCT-expert
lena.larsson@volvo.com

Projektparter

BDX
CLOSER
Sveaskog
Sveriges Åkeriföretag
Trafikverket
Volvo
VTI logo
logo