Hoppa till huvudinnehåll

Testrobot kör obemannat gods i Mall of Scandinavia!

tisdag, oktober 15, 2024

Projektet HITS - Hållbara och Integrerade Transporstsystem - syftar till att utveckla effektiva transportlösningar för renare och säkrare städer. I samarbete med partners från näringsliv, akademi och offentlig verksamhet har projektet undersökt potentialen för att använda robotar för att effektivisera arbetet med att lossa varor. Arbetet har resulterat i att roboten Carrie nu levererar paket vid Mall of Scandinavia! 

Bakgrund och behov 

Studier visar att lastbilschaufförer tillbringar en ansenlig mängd tid med att lasta och lossa gods. Inom ramen för det Scanialedda projektet HITS har de i samarbete med transportörer och mottagare försökt hitta framtida lösningar som effektiviserar arbetet. Fastighetsägare, transportörer och chaufförer har intervjuats och sedan deltagit i arbetet att ta fram möjliga lösningar. 

Den omvärldsbevakning som projektet också  har gjort visade att det är stort fokus på att lösa slutkonsumententers "last-mile" transportbehov. Sammanställningen visade att det saknas lösningar som stöttar chauffören i sitt arbete och som kan bidra till att effektivisera lastning och lossning.

Fördelar med automatiserade transporter 

Att automatisera leveranser av gods, såsom lastburar, soptunnor och pallar kan innebära stora möjligheter för att effektivisera urbana transporter. Utmaningarna sträcker sig dock längre än att bara automatisera själva fordonet. Idag är chauffören en viktig del av leveransprocessen då de sköter kommunikationen med både avsändare och mottagare, samt hanterar lastning och lossning. Här kan en automatiserad sista-meter-leveransrobot bidra till att minska detta problem genom att erbjuda en snabbare, säkrare, mer flexibel och obemannad lösning. För mottagaren innebär det att de inte längre behöver boka upp personal för att invänta godset, vilket både sparar tid och kostnader.

Leveransroboten Carrie testas i verklig miljö

Svenska Dyno Robotics har utvecklat prototypen Carrie robot för att demonstrera hur en godsbur automatiskt kan lastas av från lastbilar vid lastkajer och därefter färdas genom en labyrint av korridorer samt använda hissar för att leverera till rätt ställe. Buren är försedd med en RFID-tagg så att roboten identifierar rätt bur och mottagare.

Den utvalda demonstrationsplatsen är Westfield Mall of Scandinavia i Stockholm, en av Nordens största köpcentrumen med mer än 200 butiker och restauranger.

Så går det till

Roboten är designad för att klara att lasta av och på gods och återvinningsmaterial på en lastbil med en lastbrygga upp till åtta graders lutning. Denna lutning är standard för handikappramper. För att klara detta byggdes en kompakt prototyp som kan köra in under lastbäraren och sedan lyfta upp denna. Kommunikation med RFID-taggar säkerställer att den plockar upp rätt försändelse. 

Roboten färdas autonomt med en hastighet av en halv meter per sekund. För att fullfölja hela leveransen, från lastbil till kund, måste roboten klara av att navigera i långa korridorer och kommunicera med en varuhiss för att kunna ta sig upp på flera våningar. Roboten Carrie klarar leveranser upp till 200 kg. 

Om HITS

HITS (Hållbara och Integrerade Transport System) är ett samarbetsinitiativ mellan ett antal olika branscher som syftar till att utveckla effektiva transportlösningar och skapa renare och säkrare städer. I projektet deltar bland annat fastighetsägare, stadsförvaltningar, kommuner, teknik- och logistikföretag samt forskningsinstitut. Projektet leds av Scania, koordineras av CLOSER och finansieras av VINNOVA.

Läs mer