Ineffektiva transporter där fordon inte är optimalt fyllda är en stor utmaning för logistikbranschen. I det nya nordiska initiativet SUCOLOS samlas aktörer från Sverige, Norge och Finland för att minska godstransporternas miljöpåverkan genom samarbete och smartare logistik.
Godstransporter som körs med outnyttjad kapacitet, så kallad tomkörning, leder till onödiga utsläpp, trängsel och kostnader. Projektet SUCOLOS (Hållbart Sammankopplat Transportsystem och Logistik), fokuserar på att optimera fyllnadsgraden i lastbilar, containrar, fartyg och tåg.
Målet är att minska godstransportsystemets miljöpåverkan genom smart konnektivitet (smart connectivity) och därmed bidra till bättre hållbarhet, effektivitet och ekonomisk tillväxt i Norden. Smart konnektivitet innebär att det blir lättare att dela operativa data inom transport- och logistiksystem.
Identifierade utmaningar:
• Obalans i flödet av mängden inkommande och utgående gods.
• Dåligt nyttjande av tillgängliga transportenheter. Bättre nyttjande minimerar tomrum och maximerar nyttan av varje fordon som är i rörelse.
• Ineffektiv överflyttning av gods mellan olika transportsätt.
En central del av projektet är ett pilotprojekt som genomförs tillsammans med den svenska partnern Adnavem.
I ett första skede ska piloten svara på frågorna:
Nästa steg är att även testa om ett bättre informationsflöde kan användas för att underlätta en överflyttning av gods från väg till sjöfart eller järnväg. Vi vill också undersöka om ökad medvetenhet om transporternas utsläpp kan skapa starkare incitament för att minska dem.
CLOSER spelar en central roll i att föra in svensk expertis i projektet. Med erfarenhet från tidigare projekt och samarbeten kommer CLOSER att bidra med kunskap och lärdomar, där aktörer samarbetar för att få insikter om fyllnadsgrad och tomma transporter.
Ambitionen är att göra Norden till en ledande region inom hållbar mobilitet. Genom strategiskt samarbete, innovation och stöd från starka aktörer ska SUCOLOS visa vägen för framtidens logistik.
Projektet pågår 2024–2026.