Hoppa till huvudinnehåll

Stort intresse för tyngre och längre lastbilar – marknaden vaknar även utanför skogen

tisdag, mars 25, 2014

Intresset för transportlösningar som bygger på tyngre eller längre fordon har aldrig varit större. Ansökningarna hopas hos Transportstyrelsen från varuägare och åkeriföretag som vill genomföra demoprojekt inom HCT – High Capacity Transports.

–  Det är en fantastiskt intressant utveckling, säger Jerker Sjögren, programansvarig på CLOSER, Lindholmen Science Park. Sedan vi tog fram färdplanen för HCT-väg i april 2013 har allt fler fått upp ögonen för fördelarna i form av lägre transportkostnader och minskade CO2-utsläpp.

– Vi ser just nu ett väldigt stort och snabbt växande intresse för HCT-lösningar hos Schenkers större kunder, säger Sara Ranäng, Schenker Consulting, som är en av talarna på HCT:s årskonferens.

Brett införande av HCT i Sverige

CLOSER arrangerar den 26 mars den första årskonferensen för High Capacity Transports på Lindholmen Science Park i Göteborg. Sedan 2011 leder CLOSER ett FOI-program inom HCT där fordonstillverkare, varuägare, transportföretag, universitet och myndigheter samverkar för ett brett införande av HCT i Sverige.

På konferensen kommer rapporter att ges från en rad pågående forsknings- och demonstrationsprojekt. Den hetaste frågan just nu är om Sverige ska följa Finland och införa ett generellt tillstånd för 74 ton tunga lastbilsekipage. Frågan kommer att debatteras på HCT-konferensen. Skogsindustrierna driver frågan om ett snabbt införande och Trafikverket väntar på ett uppdrag från regeringen att förbereda detta.

CLOSER drivs som ett program inom Lindholmen Science Park på uppdrag av VINNOVA och Trafikverket. Partners är Chalmers, Volvo, Schenker, Scania, Västra Götalandsregionen, Ramböll, Regionförbundet Örebro och Handelshögskolan vid Örebro universitet.