Hoppa till huvudinnehåll

Spel som en metod som kan förenkla samarbete inför en bygglogistikprocess

tisdag, april 27, 2021

Från brädspel till online mitt under rådande pandemi. Det bygglogistikspel som togs fram i CIVIC projektet har vidareutvecklats under MIMIC-projektet. Dessutom har ytterligare ett nytt spel tagits fram, som kan spelas online, för att kunna tillgodose fler spelare och därmed fler aktörer. Ett spel där alla kan gå hem som vinnare, bara man följer reglerna och inte endast ser till sin egen vinnings skull.

Spelets mål och bakgrund

Under CIVIC-projektet utvecklades det ett brädspel med syfte att få de olika parterna i ett bygglogistikprojekt att verkligen se fördelarna kring att samarbeta. Spelet har spelats i olika workshops, med deltagare från alla delar av ett bygglogistikprojekt, CIVICs egna projektdeltagare men även t ex internt på Trafikverket. Med input från dessa tillfällen har spelet nu vidareutvecklats inom ramen för MIMIC-projektet. Ansvarig för utvecklingen av spelen är Karl Bergström, Chalmers Tekniska Högskola. 

Nu ville man alltså ta spelet vidare ännu en nivå så att fler kunde spela samtidigt och att det gick snabbare att spela. Men mitt under vidareutvecklingen av spelet så kom Covid-pandemin till Europa, vilket också gjorde att ännu ett element lades till och det var att spelet skall kunna spelas online.

Spelet kommer förhoppningsvis hjälpa till så att det finns en bättre förståelse och möjlighet till samarbetet kring bygglogistiklösningar i framtiden.

- Vi vill med spelet utmana spelarnas idéer kring samarbete, detta för att skapa en rikare diskussion mellan dem i nästa skede i deras arbete, säger Karl, Bergström, Chalmers Tekniska Högskola.

 

- Grundidén med spelet är också att på ett engagerande sättinvolvera fler då det även är ett roligare sätt att engagera de olika parterna, tillägger Rodrigue Al Fahel, projektledare för MIMIC, CLOSER.  

Spelregler i korthet

I denna vidareutvecklade version av spelet så kan man vara upp till 20 personer, men som delas upp i mindre grupper om fem. Som i den första versionen av spelet behövs även en facilitator som håller i spelet, förklarar reglerna och som finns tillgänglig för frågor. Alla spelare blir tilldelade en roll i spelet och skall först planera sin taktik utan att prata med sina medspelare. När detta är gjort så gäller det att samtidigt som man ser till sina egna behov även se till att medspelarna är nöjda. 

För att vinna som t ex byggherre behöver du ha så många hus på plats som möjligt, eller som stad/kommun ha så lite störningsmoment som möjligt. 

- I detta spel är det ingen som vinner genom poäng utan spelet är mer av en rollspelsupplevelse, förklarar Karl.

Utmaningar med spelet

- En stor utmaning med spelet är de speldeltagare som inte är vana att spela spel. Denna kategori tycker ofta inte regler är så viktiga, som att t ex inte prata under den strategiska delen i början. Men som spelledare vet jag ju att det är avgörande för att matcha den utmaning som finns i verkliga livet kring bygglogistik och därför en regel som behöver följas, berättar Karl

På grund av den rådande pandemin ställdes de planerade spelworkshoparna om och blev online. Detta var en speciellt stor utmaning för testningen av spelet. Då en stor del av spelet bygger på att en spelledare kan finnas tillgänglig och stötta grupperna på olika sätt.

- Vi gjorde ett första test med Zoom och det var svårt, jag kände mig blind då jag inte kunde gå in och ut genom grupperna utan att det plingade till. Jag störde dem mer än jag hade velat. Jag hade heller kunnat gå fram till grupper och speldeltagare utan att någon märkte och lyssna in på diskussionen eller stötta någon som inte hängde med. Jag skulle även kunna berätta något högt för alla grupper som jag märkte var en genomgående fråga, förklarar Karl.