- CLOSER som verksamhet baserar allt vi gör på samverkan. Vi tror samarbete är nyckeln till att driva utvecklingen för ett effektivt transportsystem. Vi tror även att det finns många ouppfunna innovationer som kan hjälpa oss att skapa de transport- och logistiktjänster som kommer bidra till framtidens hållbara samhälle, sa Kristoffer Skjutare, t.f programchef för CLOSER under konferensens början.
Många talare var eniga under dagen att samverkan är centralt inom transport- och logistiksektorn för att klara av omställningen och uppnå 2030-målen. Elektrifiering av tunga fordon är en del av transportsektorns omställning för att minska utsläpp. Genom att aktörer från olika sektorer samarbetar ökar chansen till att fullt förstå vilka utmaningar som finns, men även vad som behövs för att lösa dessa.
- DenCity-projektet, som drivits genom CLOSER, förändrade synen på möjligheten att elektrifiera tunga lastbilar och det fick oss att förstå att detta måste vara framtiden, berättade Anders Berger, Director Public Affairs på Volvo Group. Samverkan inom projektet var jätteviktigt för att ta oss ur startgroparna. Det är samarbetsmöjligheten som får oss att våga satsa, och det är helt rätt aktörer att samverka med inom konsortiet för att förstå helhetsbilden.
För att driva utvecklingen krävs även satsningar och ledarskap. Politiska initiativ behöver även vara en del för att accelerera omställningen mot ett hållbart samhälle.
- Företag och samhälle måste investera i omställningen. Vi kan göra det på många sett – men vi måste göra det gemensamt, sa Maria Nilsson-Öhman, Hållbarhetsspecialist på DHL Freight Sverige. Vi kan inte lägga allt på offentliga myndigheter, men inte heller på näringslivet utan vi måste samverka för att nå 2030-målen.
- Vi har mycket av den teknik vi behöver för att ställa om. Det är dock viktigt att komma ihåg att det är en lång process. Det som vi behöver göra nu är att skala upp den teknik vi har för att ta de första stegen i processen att uppnå 2030-målen, sa Aurore Belfrage, Tech investerare och senior Advisor, AI Sweden. Sverige som land måste leda samarbetet tillsammans med kommersiella aktörer för att accelerera omställningen. Därför är jag så tacksam för CLOSER och AI Sweden vars uppdrag är se till att olika aktörer i samhället samlas och samarbetar.
Det är möjligt att uppnå 2030-målen – men för att göra det måste vi arbeta tillsammans!
CLOSERs styrelse 2021 består således av följande ledamöter:
Bo Hallams (styrelsens ordförande), Steerlink, Agneta Wargsjö, Trafikverket, Märta Ghajar Amirnezami, Vinnova, Hans Fogelberg, Västra Götalandsregionen, Karin Wallin, Region Örebro Län, Klas Hjort, ReLog/Lunds Tekniska Högskola, Lennart Karlsson, Jula Logistics, Linda Borgenstam, DB Schenker, Matilda Lindström, RISE, Niklas Wahlberg, AB Volvo, Robin Billsjö, Stockholm Stad, Tommy Eriksson, Region Jönköpings Län, Tord Hermansson, Lindholmen Science Park
Länkar till inspelningarna från konferensen:
Vad händer inom CLOSER just nu