Hoppa till huvudinnehåll

Samlastningstest för effektivare leveranser och bättre stadsmiljö

måndag, september 2, 2024

Sedan mars testar åtta kommersiella verksamheter en ny leveranstjänst i Stockholms city. Syftet är att förstå hur tjänsten behöver vara organiserad, vilka kundnyttor det skapar samt hur det påverkar stadsmiljön. Testet visar att kunderna är nöjda och vill ha fler tjänster såsom lagring och returer. Läs om lärdomar och fokus för nästa testfas.

Foto som visar en stadsgata med gott om plats för fotgängare, cyklister och sittplatser

Foto: Lennart Johansson, Stockholms stad

Upplägg för samlastningstestet 

Sedan mars testar HITS-projektet en ny leveranstjänst tillsammans med åtta kommersiella verksamheter tillhörande olika fastighetsägare i Stockholms city. Testet har inneburit att verksamheterna gjort sina varubeställningar till en gemensam c/o-adress, som går till en samlingshubb utanför city. Där lastas de olika verksamheternas varor in i samma eldrivna fordon. Fordonet kör därefter off-peak till en mindre hubb inne i city och lämnar varorna. Det sista momentet innebär att varorna lastas in i ett nytt fordon som levererar till slutkunderna. 

Illustration som visar hur samlastningstest går till, dvs flera lastbilar lämnar sina leveranse rtill samma ställe där de lastas om till ett gemensamt elfordon som kör ut till verksamheter i centrala Stockholm city

Lärdomar från första testfasen 

Den första testfasen har genererat flera lärdomar kopplat till kundvärden och potentiella hållbarhetseffekter. Uppföljning med deltagarna visar att de är intresserade av tjänster utöver själva leveransen, bland annat efterfrågas möjlighet att lagra varor i en av hubbarna samt att kunna skicka med returer. Deltagarna vill även ha data om sina leveranser för att kunna redogöra för i till exempel hållbarhetsredovisningar. 

- Vi upplever att det nya leveranssättet hittills har fungerat bra. Det finns mycket potential i det här projektet som vi ser fram emot att fortsätta delta i och se hur det utvecklas. Initiativet har fått oss att fundera över våra beställningar och leveranser och hur samlastning skulle påverka trafiken ett city på ett positivt sätt, säger Hanna Keskimaula, Building Operations Engineer, Amazon. 

God potential att minska antalet transporter 

Enligt en studie gjord av IVL finns det potential att minska leveranstrafiken med uppåt 50 procent vid ökad konsolidering i city. Om lastbilarna även kan få godsflöden som ska ut från city, t ex avfall och returmaterial, så kan ännu mer lastbilstrafik undvikas. Då den här piloten omfattat få deltagare och små volymer kan projektet dock inte visa några hållbarhetseffekter i detta tidiga skede.  

- Vår mätning visar att det lastbilarna som trafikerar city ofta kör med låg lastningsgrad redan vid start av sin tur. Om fastighetsägare och verksamheter tillsammans tar kontrollen över sina leveranser så skapas bättre möjligheter för samlastning av godset som levereras i city. Då kommer samma godsmängder fram, fast i färre och mer välfyllda fordon, förklarar Sebastian Bäckström, IVL. 

Testfas två - med fokus på ökade volymer och fler tjänster  

Med avstamp från lärdomarna i första testfasen startar omgång två i mitten av september. Målet är att öka volymerna och testa flera tjänster som skapar värde för kunden och förbättrar deras upplevelse. Enligt fastighetsägarna är nöjda kunder ett starkt incitament för att de ska vilja jobba mer aktivt med gods och samlastning. 

- Testet kommer att inkludera samlastning av livsmedel och kylvaror, erbjuda fördröjning av leverans och möjlighet att lagra sina varor en period innan leverans till cityhubben. Vi kommer också undersöka och titta på lösningar så att kunderna kan ta del av sin hållbarhetsdata, berättar Jack Lu, projektledare vid CLOSER. 

Foto som visar en stadsgata där personer håller på att lasta av varor för att köra in i affären Seven Eleven samtidigt som en skåpbil från Postnord kör förbi.

Foto: Lennart Johansson, Stockholms stad

Samlastningstestet finansieras av och genomförs tillsammans med fastighetsägarna Vasakronan, AMF fastigheter, Pembroke och Fabege samt transportörerna Ragn-Sells och Svedin. Testet är en del av projektet HITS.  

Kontakta Jack Lu, projektledare, om din verksamhet vill veta mer.  
Jack.lu@lindholmen.se

Läs mer HITS