Inledningstalare var Lars Stenqvist, Executive Vice President for Volvo Group Trucks Technology. Han talade om innovationer för framtidens transportlösningar och bland annat om automation och uppkopplade fordon.
– We have never had as much challenges as now, but we have never had so much technology available either. We are in the golden age for creating more efficient transport systems, sade Lars Stenqvist.
Även om konferensen i år hade nordiskt fokus bjöd Ben Kraaijenhagen, Head of Foresight & Environment på MAN Truck & Bus, på en utblick bortom de nordiska länderna.
– If we seriously want to cut pollution and CO2 and improve logistics, then we need to work together and combine different approaches. It is time to talk to authorities and policy makers. We need to sit at the same table and talk about how we can improve transport and logistics, we need to talk about framework and standards, sade Ben Kraaijenhagen.
En annan intressant punkt på agendan var rapporter om nuläge och status för HCT-utvecklingen i Danmark, Norge, Finland och Sverige. I dagsläget kan ländernas olika regelverk försvåra utnyttjandet av HCT-fordon över gränserna.
– Regelverket i Norden borde harmoniseras så mycket som möjligt, vi borde säkerställa enkla fordonstekniska krav så att det inte försvårar trafiken mellan de nordiska länderna, sade Erik Asplund från Kommunikationsministeriet i Finland.
Som komplement till föredragen och presentationerna erbjöds provkörning av flertalet HCT-fordon. Utöver en del av Volvos ordinarie provköningsfordon fick deltagarna möjlighet att provköra/åka med följande fordonskombinationer:
- Två DUO-kärra ekipage, varav ett med 2-axliga kärror och ett med 3-axliga, båda med 3-axlig lastbil (ca 27,5 m långa vardera)
- Ett DUO-trailer ekipage, 3-axlig dragbil + två 3-axliga trailers och en 2-axlad dolly (ca 32 m långt)
- En ”ETT-kombination”, 3-axlig lastbil + 2-axlig dolly, 3-axlig link och 3-axlig trailer (ca 30 m långt)
Ladda ner presentationerna från dagen här