Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen lindholmen 2 travel info

logo

Premiär för livsmedelsdistribution med eldriven lastbil

En eldriven distributionslastbil för tempererade livsmedelstransporter – det får vi snart se i Göteborg. Projektet genomförs i samarbete mellan Volvo, Coop och DB Schenker och är en del i DenCity som projektleds av CLOSER, den neutrala samarbetsplattformen för utveckling av morgondagens godstransporter.

– Det handlar om att skapa en ren och effektiv transportskyttel med minskat buller och radikalt minskade utsläpp, samtidigt som arbetsmiljön för chaufförer och andra anställda förbättras, säger Lina Olsson som ansvarar för CLOSER-initativet DenCity.

DenCity är ett samverkansprojekt mellan näringsliv, akademi och samhälle. Uppdraget är att ta helhetsgrepp för att hitta nya, smarta och hållbara transporter för täta stadsdelar där det är attraktivt att bo och röra sig. 

Fredrik Cederstav, projektledare på AB Volvo, teknisk utveckling kopplas ofta till samhällsnytta. Hur kommer den nya lastbilen att bidra till ökad samhällsnytta?  
 – Denna lastbil är nollemitterande och betydligt tystare än en diesellastbil och dessutom får man med en elmotor betydligt bättre verkningsgrad. Den har samma lastkapacitet och tillräcklig räckvidd för en kommersiell rutt. Denna lastbil öppnar för off-peak-leveranser i täta städer och bidrar även till en bättre arbetsmiljö.

Ni samarbetar i ett projekt med flera andra parter. Varför är det viktigt att detta görs i samverkan? 
– För att få en kommersiellt gångbar lösning har detta gjorts i samråd med staden, transportören, slutkunden och åkeriet. Vi har prioriterat lastkapacitet före lång räckvidd vilket varit en lärdom i projektet.

Vad är det som är nytt med den här lastbilstypen?
 – Denna lastbil är helt elektrisk med en tvåstegs automatiserad växellåda. Den drivs av batterier och en elmotor.

Vilka utmaningar har ni stött på? Och vilka är lärdomarna? 
– Utmaningarna har varit att få en balans mellan räckvidd, lastkapacitet, axelavstånd och axeltryck. Det har tagit tid att ta fram en specifikation som alla är nöjda med. Dessutom har certifieringen krävt mycket testning.

Försäljningen börjar nästa år men Volvo är redan nu på väg att börja testa den nya lastbilstypen bland utvalda kunder. Berätta lite mer om det! 
– Denna lastbil kommer att testas redan innan sommaren i en kortare kommersiell slinga och kommer sedan att gå i kommersiell trafik på allmän väg i slutet på året.

Hur är intresset i marknaden ut för den nya lastbilen?  
– Det har varit ett mycket stort intresse från marknaden och det har skrivits mycket i media om denna lastbil.

Ida Falkeby på DB Schenker, varför vill ni vara med i projektet?
– Vi har ett ansvar i vår roll som logistikföretag att bidra till en bättre miljö och en del av det är att vara involverade i olika innovationsprojekt för att testa nya miljövänliga lösningar. På DB Schenker arbetar vi aktivt med att hitta framtidens hållbara transportlösningar. Ett av våra allra viktigaste mål är att minska våra utsläpp vilket vi tack vare elektriska fordon får möjlighet att göra. Att få vara en del av DenCity och utveckla och testa ett elektriskt fordon gör att vi snabbare kan ta till oss av den nya tekniken som kommer ut på marknaden.

Ur ett transportörperspektiv: Vilka möjligheter ser ni med elektriska fordon?
– Elektriska fordon innebär att vi kan minska våra utsläpp radikalt samtidigt som vi också minskar buller i våra städer. Det gör också att arbetsmiljön förbättras för våra chaufförer – vilket är oerhört viktigt. Dessutom ger elektriska fordon också möjligheter att leverera inomhus, eller på natten.

Vilka är utmaningarna? 
–  Den stora utmaningen ligger i att detta är en helt ny typ av fordon som vi ännu inte lärt oss allt om. Teoretiskt vet vi massor, men det är när vi tillsammans med alla partners i Dencity testar i verkligheten som vi verkligen lär oss kring det praktiska. 
Vad har ni hittills dragit för lärdomar?

– En viktig lärdom är definitivt att teknikutvecklingen går oerhört snabbt. I början av projektet var det hybridteknologi vi skulle testa men det dröjde inte länge projektet insåg att elektrifieringen låg betydligt mycket närmre i tid än vad vi först trott.

– Tillsammans har vi också i projektet lärt oss hur viktigt det är att diskutera lastkapacitet i förhållande till räckvidd. En distributionsbil i stan behöver inte kunna nå hur långt som helst, men däremot är det viktigt att den kan lasta det gods som skall köras ut till kund vilket gjort att vi kan minska räckvidden och öka lastkapaciteten.

Varför är det viktigt att göra detta i samverkan?
– Förutom att det är otroligt kul att få jobba tillsammans med olika företag och organisationer så handlar ju samverkan om att tillsammans, från olika delar av värdekedjan, hitta nya innovativa och kreativa lösningar som vi med gemensam kraft också kan testa på riktigt, i snabbare takt än om vi hade arbetat ensamma i våra egna rör.

 

gruppbild.jpg
Från vänster: Erling Johansson, TGM, Andreas Stockman, AB Volvo, Lina Olsson, CLOSER, Fredrik Cederstav, AB Volvo, Ida Falkeby, Schenker, Kjell Håkansson, COOP, Roger Nilsson TGM, Andreas Claesson, SKAB, Jan Werner, AB Volvo, Stefan Strandberg, AB Volvo, Caroline Karlsson, Lindholmen Science Park

ida.jpg
Från vänster: Ida Falkeby, Schenker, Jan Werner, AB Volvo

dsc_0816.jpg
Från vänster: Fredrik Cederstav, AB Volvo, Lina Olsson, CLOSER