Vilka är de viktigaste drivkrafterna för att utveckla förnybara marina bränslen med låga koldioxidutsläpp? Vad krävs för att hamnar ska kunna erbjuda sådana bränslen och elektriska lösningar, och vilka aktörer har en avgörande roll i sjöfartsindustrins omställning? Dessa frågor hanteras i en ny rapport från Interreg-projektet Blue Supply Chains. Studien presenterar insikter som kan förbereda branschen för en omställning.
Rapporten, Role of Port Authorities in green energy supply for transports chains, är en kunskapsuppbyggande studie som undersöker den nuvarande och framtida situationen för fartygsbunkring i Sverige.
Den inkluderar att utveckla en grön bunkrings- och laddningsstrategi för hamnar och ger en omfattande översikt över alternativa bränslen och laddning. Biobränslen, metanol, vätgas, ammoniak, elbatterier och vinddrift ingår.
Studien behandlar också utvecklingen över tid, inklusive tekniska möjligheter och mognadsnivå, nationell produktionskapacitet, infrastruktur och lagringsbehov samt miljömässiga, ekonomiska och säkerhetsmässiga aspekter. Rapporten omfattar också en teknisk-ekonomisk bedömning av förnybara bränslen, inklusive kapital- och driftskostnader, kostnads- och nyttoanalyser samt diskussioner om nationell, EU- och IMO-politik (International Maritime Organization) och finansiering i samband med hållbar sjöfart.
Förutsättningen för en övergång är ökad energieffektivitet, detta eftersom framtidens bränslen med låga koldioxidutsläpp inledningsvis kommer att vara dyrare och ha begränsad produktionskapacitet.
- Nästan alla fartyg idag använder fortfarande konventionella bränslen av fossilt ursprung. Det kommer att ändras, men övergången till förnybara bränslen går långsamt på grund av otillräcklig produktionskapacitet, teknisk omognad och långsam implementering av regler och krav, säger Linda Styhre, seniorforskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet. Det är IVL som har genomfört studien.
Under arbetets gång har Blue Supply Chains kontaktat de flesta av de svenska hamnarna, dels för att diskutera utfasningen av fossila bränslen inom sjöfarts- och hamnindustrin och dels för att presentera forskningsresultat.
- Många hamnmyndigheter och terminaler har planer för att deras verksamhet ska bli koldioxidfri, och vissa har också mål för hur kunders verksamhet kan minska sitt klimatavtryck. De undersöker möjligheten att producera eller distribuera förnybara bränslen till transportsektorn så intresset finns. Men det är svårt för hamnarna att veta vilket bränsle de ska använda och vilken satsning som kommer att vara lönsam över tid, säger Karl Jivén, IVL.
Nästa steg för projektet Blue Supply Chains blir att uteckla färdplanen för en bunkrings- och laddningsstrategi för testbädden Umeå. Det inkluderar en genomförbarhetsstudie för grön vätgasproduktion. Vilken är potentialen för vätgas för den marina sektorn och vilka tekniska aspekter för vätgasproduktion måste man ta hänsyn till?
Initiativet bakom Blue Supply Chains är ett brett konsortium bestående av aktörer runt om Östersjön som samtliga har en vilja av att utveckla fossilfria sjötransporter och integrationer mot landtransporter via effektiva hamnterminaler. Projektet leds i dess helhet av Hafen Hamburg Marketing och finansieras via EUs Interreg Baltic Sea Region.