Hoppa till huvudinnehåll

Nu rullar världens största el-lastbil på Svenska vägar

onsdag, april 2, 2025

Världens största el-lastbil rullar nu i projektet TREE som leds av Skogforsk. Flisbilen från Scania är 33 meter lång och väger fullastad 94 ton. Den ägs av LBC Frakt Värmland och körs för Stora Enso.

En stor el-lastbil på byggplats

Bilen ska transportera flis från regionala sågverk till Stora Ensos kartongbruk i Skoghall utanför Karlstad. Den premiärvisades den 26 mars för media och övriga intressenter när Laddbolaget, en av 23 partners i TREE, invigde sin nya laddpark vid bruket.

Samtidigt visade LBC Frakt och Stora Enso ytterligare fyra eldrivna lastbilar, som alla ingår i TREE. Med laddparken, fem lastbilar och TREE-deltagaren BEV-r:s verktyg för optimering av rutter och laddning, finns nu en färdig demosajt med Skoghalls bruk som nav. Det är den första av totalt sju demosajter som håller på att byggas upp inom ramen för TREE.

Fyra lastbilar på rad

Skogforsk, skogsbrukets gemensamma forskningsinstitut, är koordinator för projektet tillsammans med nätverksorganisationen CLOSER vid Lindholmen Science Park. I projektet medverkar ytterligare 20 partners, inklusive skogsbolag, logistikföretag, åkerier, laddbolag, teknikföretag, samt universitet.

Projektet pågår 2023-11-20 – 2026-11-19 med stöd från FoU-programmet FFI (Fordonsstrategisk Forskning och Innovation) hos Vinnova.

CLOSERs roll

CLOSER är biträdande projektledare och har ansvar för två av de större arbetspaketen: Demonstration av elektrifierade logistikupplägg, som handlar om att koordinera arbetet i de 7 olika siterna och EL & laddning som handlar om att testa och utvärdera olika upplägg kopplat till det. 

De svenska utsläppen av växthusgaser från vägtrafik ökade med 18 procent förra året enligt preliminära siffror från Trafikverket. Nu visar vi upp fem fordon som tillsammans kommer kunna minska koldioxidutsläppen i Värmland med drygt 1000 ton koldioxid årligen. Det blir nu verklighet inom ramen för TREE-projektet där Stora Enso, LBC Frakt och Scania tillsammans med partners blir de första i landet som kan presentera en hel flotta av olika konfigurerade lastbilar. Fordonen har alla olika uppdrag att lösa inom skogsindustrin, för att på så sätt kunna komma närmare att elektrifiera hela industrins behov av inrikes transporter. De fem elektrifierade transportfordon som nu rullar ut i området kring Skoghalls bruk kommer att visa att den bredare omställningen är möjlig samt ta energieffektiviseringen till ytterligare en nivå som tidigare inte varit möjlig med elektrifierade tunga fordon.
 

Skoghall är ett av naven i satsningen

Inom ramen för TREE-projektet finns sju demonstrationssajter i Sverige. En av dem är runt Skoghalls bruk i Värmland där både laddinfrastruktur och fordon testas i samverkan. Totalt testas fem fordon: två fordon för flistransporter, ett skyttelfordon för transporter av kartongrullar mellan bruk och terminal och en eldriven lastbil för att hantera restprodukter. Dessutom testas två elektriska timmerlastbilar med egen kran. Det blir de första elektriska timmerbilarna i Värmland och ska transportera rundvirke med utmanande förutsättningar från skogsbilvägarna till de värmländska skogsindustrierna. Stora Ensos bruk i Skoghall kommer att fungera som ett nav i logistiken för samtliga bilar. Att som i detta fall testa både fordon och laddningsstation i samma system är en unik förutsättning för en framtida systemlösning i verklig drift.


- TREE är en systemdemonstration som ska visa att ett storskaligt skifte från diesel till
el är möjligt och hur det påverkar arbetssätt, ruttplanering och affärsmodeller,
berättar Anna Pernestål, från Skogforsk som koordinerar insatserna i TREE-projektet.
Hypotesen är att om det fungerar i skogsbranschens komplexa miljö fungerar det
också i de flesta andra branscher.


Världens största eldrivna lastbil för publikt vägnät

En viktig del i att minska utsläppen från godstransporter är att kunna lasta så mycket som möjligt på varje transport. Därför är den nya och helt unika 94-tonslastbilen extra betydelsefull för omställningen. Det är troligen världens tyngsta och längsta eldrivna lastbil som får gå på publikt vägnät, och den har utrymme att ta med sig 36% mer last än en vanlig lastbil. Bilen kommer att köra flistransporter i området runt Skoghall.


- Det här är ett världsunikt fordon som utmanar och effektiviserar
lastbilstransporterna till en ny nivå som tidigare inte funnits i den elektrifierade
lastbilsflottan. Att hitta fossilfria transportlösningar för skogsindustrins
godstransporter gör att det finns en stor potential till utsläppsminskningar och
minskad miljöpåverkan, berättar Jörgen Olofsson, utvecklingschef transport på
Stora Enso Skog.

Vill du veta mer?

Maria Backlund

Maria Backlund

Resilient och robust transportsystem
maria.backlund@lindholmen.se
+46 (0)702-90 54 75
Lastbil som laddar

TREE: Transition to efficient electrified forestry transport

TREE adresserar samhällsutmaningen att på ett effektivt sätt ställa om till elektrifierade tunga vägtransporter. TREE fokuserar på skogsnäringen, som utgör 20 % av Sveriges tunga vägtransporter.

Nyhetsflöde

Gemini generated cargo ship fjords scenario autonomous electric unloading

Cargo Express tar nästa steg: nu utvecklar vi ett scenario baserat på transportköpares behov

2025-06-26
Arbetet inom Cargo Express-projektet går nu in i en viktig fas där vi sammanställer och analyserar den omfattande datainsamling som genomförts under det gångna året. Tillsammans med vår projektpartner...
Lastbil utanför Svenska Mässan

Samarbete minskar godstransporter till Evenemangsstråket

2025-06-17
Genom fossilfria transporter, leveranser under nattetid och en omlastningshub utanför centrala staden vill parterna i projektet Redig Systemdemonstration skapa en trevligare stadsmiljö med mindre...
Cargo shipping renewables bunkering north

Vätgasens nästa kapitel: Så kan vätgasderivat driva den fossilfria omställningen i Sverige

2025-06-17
Camilla Sundqvist från CLOSER, tillsammans med IVL Svenska Miljöinstitutet , leder det svenska klustret inom ramen för EU-finansierade projektet H2Derivatives@BSP. H2Derivatives@BSP är ett initiativ...
Bild på en elektrifierad lastbil på en väg vid ett rapsfält, med EVS38:s logotyp inlagd i bilden.

Lindholmen Science Park på EVS38

2025-06-12
Under The 38th International Electric Vehicle Symposium & Exposition, EVS38, kommer Lindholmen Science Park och forskare anknutna till våra program som arbetar med framtida mobilitets- och...
Bro i solnedgång!

Sök upp till 750 000 kr för att starta ett samarbete med Kalifornien

2025-06-11
Vill du samarbeta med en amerikansk partner kring framtidens mobilitet? Nu kan svenska organisationer söka upp till 750 000 kronor i finansiering för att starta nya innovationsprojekt – med fokus på...
Bild över Visby med logotyper för program hos Lindholmen Science Park samt för Almedalsveckan. Foto: Michael Odelberth på Unsplash.

Diskutera framtidens hållbara och konkurrenskraftiga lösningar med oss i Almedalen

2025-06-04
Under årets Almedalsvecka bidrar Lindholmen Science Park med en stark uppställning seminarier. Med fokus på bland annat elektrifierade lastbilstransporter, grön sjöfart, hållbar e-handel, framtidens...
Martin & Servera lastbil på söder i Stockholm

En guide för smartare trafik i staden

2025-05-14
Är din kommun redo att skapa en mer flexibel, hållbar och trygg stadskärna? Nu finns en ny, praktisk guide som hjälper er att implementera smarta urbana trafikzoner.
Kvinna och man ler in i kameran

Framtiden för fossilfria transporter på Norrbottens vägar

2025-05-13
Den globala omställningen till fossilfria bränslen är en av de mest betydelsefulla utmaningarna vi står inför som samhälle. I norra Sverige, där avstånden är stora och infrastrukturen har olika slags...
En illustration av transporteffektivitet.

Ny utlysning hos Triple F med fokus på uppskalning och FOI

2025-05-06
Nu har Triple F:s ordinarie utlysning öppnat och denna gång ligger fokus på projekt som kan bereda väg för uppskalningsprojekt samt FOI-projekt. Så har du en idé med potential att accelerera en...
Solpaneler

Brist på effekt hotar elektrifieringen av logistiksektorn – men lokala lösningar och användarflexibilitet visar vägen framåt

2025-04-09
Logistiksektorn står inför en potentiell flaskhals. Med den snabba elektrifieringen av transportflottorna, där elektriska lastbilar blir allt vanligare, växer behovet av el på logistikterminaler...
Litet elfordon, skåp och matkasse

Stockholm satsar på små utsläppsfria lätta elfordon - ännu ett steg mot Miljözon klass 3 och nollutsläpp

2025-04-07
Små lätta fordon blir en allt viktigare del i stadens transporter med fördelar som framkomlighet och flexibilitet. Men det innebär också att dessa fordon måste bli utsläpps- och bullerfria. Nu satsar...
Personer på scen

Inspelningar: CLOSERs resultatkonferens 2025

2025-04-04
Nu kan du ta del av innovationsresultat från CLOSERs projekt och dela lärdomar från aktörer som redan påbörjat sin resa genom den inspelade versionen av CLOSERs resultatkonferens. Var med och lär dig...
En stor el-lastbil på byggplats

Nu rullar världens största el-lastbil på Svenska vägar

2025-04-02
Världens största el-lastbil rullar nu i projektet TREE som leds av Skogforsk. Flisbilen från Scania är 33 meter lång och väger fullastad 94 ton. Den ägs av LBC Frakt Värmland och körs för Stora Enso.
Lager med mycket paket med truck i förgrunden

Butik eller e-handel – vilket är bäst för klimatet? Ny vägledning ger svar

2025-03-28
Spelar det någon roll för klimatet om vi handlar i butik eller beställer hemleverans? Leder olika konsumentbeteenden och produkter till olika mycket utsläpp? Idag publiceras resultaten från det...
Kvinna och man tittar på prover tillsammans

Mission 0 House säkrar femårig forskningsfinansiering och expanderar – fem lärosäten ansluter

2025-03-19
Mission 0 House, ett unikt samarbete mellan industri och akademi med målet att eliminera växthusgasutsläpp från tillverkningsprocesser, har säkrat sin första långsiktiga forskningsfinansiering. Flera...
Kranbil på byggarbetsplats

Nytt fokusområde för ett mer effektivt godstransportsystem

2025-03-13
CLOSERs styrgrupp har nyligen fastställt målen för 2025, vilka baseras på insikter från CLOSERs partners och intressenter. Syftet med dessa målsättningar är att möta de verkliga utmaningar och behov...
Cargo shipping autonomous port scandinavia Gemini

Cargo express ritar framtidens kortsjöfart - samverkan, innovation och reglering som nyckelfaktorer

2025-03-10
Cargo Express är ett initiativ finansierat av Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak-programmet. Initiativet, som leds av CLOSER, syftar till att flytta godstransporter från väg till sjö, för att göra...
Jättelång lastbil i rondell

HCT-fordon i intermodala transporter – ökad effektivitet och minskad klimatpåverkan

2025-03-07
Hur kan längre lastbilsekipage integreras i intermodala transportkedjor för att öka effektiviteten och minska klimatpåverkan? HCT Duo Demo har undersökt detta genom tester och analyser, där en...
Två gröna bussar i trafik.

Transportföretag positiva till geofencing för ökad trafiksäkerhet

2025-03-04
Projektet HasT som testat geofencing för att begränsa hastighetsnivåerna i Enköping har gett unik kunskap om hur digital teknik kan användas för att öka trafiksäkerheten. Det är första gången i...
AI och människa möts

CLOSER välrepresenterad vid Transportforum

2025-01-07
Den 15-16 januari hålls Transportforum i Linköping och under denna stora konferens kommer en rad programpunkter att vara kopplade till det arbete som utförs inom program och projekt hos Lindholmen...
Foto på Martina Arnell och Annika Bergendahl, Stockholms stad, projektledare för STOLT

Välkommen att söka pengar och bidra till en utsläppsfri innerstad!

2024-12-08
Har du idéer som skulle bidra till att minska transporterna eller påskynda elektrifieringen för att bidra till ett utsläppsfritt Stockholm? Då kan du ansöka om finansiering för att utveckla och testa...
Foto på Jack Lu och Elisabeth Hörnfeldt när de står på scen och inleder HITS resultatkonferens

Foton, filmer och presentationer från HITS resultatkonferens

2024-11-27
Drygt 100 personer medverkade vid HITS resultakonferens i slutet av november. Dagen bestod av key-note speakers från Scania och Stockholms stad, en översiktspresentation av HITS och projektresultat...
Två personer på scen, talar för en publik

Digitalisering och AI i fokus för godstransporter – Vad behöver branschen?

2024-11-22
Digitalisering och AI blir allt viktigare för att effektivisera och framtidssäkra godstransporter. Under ett rundabordssamtal arrangerat av CLOSER diskuterade branschens aktörer utmaningar och...
Lastbil i mörkret i en stad, redo att lastas ur

HITS visar stor potential för hållbara stadstransporter

2024-11-19
Runtom i Europa försöker städer begränsa trafiken för att skapa en bättre boendemiljö och möta det akuta behovet av att minska klimatpåverkan. Nu visar en stor forskningsstudie initierad av Scania att...