Världens största el-lastbil rullar nu i projektet TREE som leds av Skogforsk. Flisbilen från Scania är 33 meter lång och väger fullastad 94 ton. Den ägs av LBC Frakt Värmland och körs för Stora Enso.
Bilen ska transportera flis från regionala sågverk till Stora Ensos kartongbruk i Skoghall utanför Karlstad. Den premiärvisades den 26 mars för media och övriga intressenter när Laddbolaget, en av 23 partners i TREE, invigde sin nya laddpark vid bruket.
Samtidigt visade LBC Frakt och Stora Enso ytterligare fyra eldrivna lastbilar, som alla ingår i TREE. Med laddparken, fem lastbilar och TREE-deltagaren BEV-r:s verktyg för optimering av rutter och laddning, finns nu en färdig demosajt med Skoghalls bruk som nav. Det är den första av totalt sju demosajter som håller på att byggas upp inom ramen för TREE.
Skogforsk, skogsbrukets gemensamma forskningsinstitut, är koordinator för projektet tillsammans med nätverksorganisationen CLOSER vid Lindholmen Science Park. I projektet medverkar ytterligare 20 partners, inklusive skogsbolag, logistikföretag, åkerier, laddbolag, teknikföretag, samt universitet.
Projektet pågår 2023-11-20 – 2026-11-19 med stöd från FoU-programmet FFI (Fordonsstrategisk Forskning och Innovation) hos Vinnova.
CLOSER är biträdande projektledare och har ansvar för två av de större arbetspaketen: Demonstration av elektrifierade logistikupplägg, som handlar om att koordinera arbetet i de 7 olika siterna och EL & laddning som handlar om att testa och utvärdera olika upplägg kopplat till det.
De svenska utsläppen av växthusgaser från vägtrafik ökade med 18 procent förra året enligt preliminära siffror från Trafikverket. Nu visar vi upp fem fordon som tillsammans kommer kunna minska koldioxidutsläppen i Värmland med drygt 1000 ton koldioxid årligen. Det blir nu verklighet inom ramen för TREE-projektet där Stora Enso, LBC Frakt och Scania tillsammans med partners blir de första i landet som kan presentera en hel flotta av olika konfigurerade lastbilar. Fordonen har alla olika uppdrag att lösa inom skogsindustrin, för att på så sätt kunna komma närmare att elektrifiera hela industrins behov av inrikes transporter. De fem elektrifierade transportfordon som nu rullar ut i området kring Skoghalls bruk kommer att visa att den bredare omställningen är möjlig samt ta energieffektiviseringen till ytterligare en nivå som tidigare inte varit möjlig med elektrifierade tunga fordon.
Inom ramen för TREE-projektet finns sju demonstrationssajter i Sverige. En av dem är runt Skoghalls bruk i Värmland där både laddinfrastruktur och fordon testas i samverkan. Totalt testas fem fordon: två fordon för flistransporter, ett skyttelfordon för transporter av kartongrullar mellan bruk och terminal och en eldriven lastbil för att hantera restprodukter. Dessutom testas två elektriska timmerlastbilar med egen kran. Det blir de första elektriska timmerbilarna i Värmland och ska transportera rundvirke med utmanande förutsättningar från skogsbilvägarna till de värmländska skogsindustrierna. Stora Ensos bruk i Skoghall kommer att fungera som ett nav i logistiken för samtliga bilar. Att som i detta fall testa både fordon och laddningsstation i samma system är en unik förutsättning för en framtida systemlösning i verklig drift.
- TREE är en systemdemonstration som ska visa att ett storskaligt skifte från diesel till
el är möjligt och hur det påverkar arbetssätt, ruttplanering och affärsmodeller,
berättar Anna Pernestål, från Skogforsk som koordinerar insatserna i TREE-projektet.
Hypotesen är att om det fungerar i skogsbranschens komplexa miljö fungerar det
också i de flesta andra branscher.
En viktig del i att minska utsläppen från godstransporter är att kunna lasta så mycket som möjligt på varje transport. Därför är den nya och helt unika 94-tonslastbilen extra betydelsefull för omställningen. Det är troligen världens tyngsta och längsta eldrivna lastbil som får gå på publikt vägnät, och den har utrymme att ta med sig 36% mer last än en vanlig lastbil. Bilen kommer att köra flistransporter i området runt Skoghall.
- Det här är ett världsunikt fordon som utmanar och effektiviserar
lastbilstransporterna till en ny nivå som tidigare inte funnits i den elektrifierade
lastbilsflottan. Att hitta fossilfria transportlösningar för skogsindustrins
godstransporter gör att det finns en stor potential till utsläppsminskningar och
minskad miljöpåverkan, berättar Jörgen Olofsson, utvecklingschef transport på
Stora Enso Skog.