I denna intervju med Jana Sochor, Senior Researcher vid Chalmers, delar vi nu några av de intressanta resultaten från hennes arbete inom projektet REEL. Jana har intervjuat lastbilschaufförer och transportledare om övergången från icke-elektriska till elektriska lastbilar.
– Transportledarna men särskilt chaufförerna var skeptiska till en början när det gällde övergången till elektriska lastbilar, exempelvis gällande motorprestandan och batterikapaciteten. Men efter att ha fått möjlighet att köra de nya fordonen blev de positivt inställda och vill efter det helst inte gå tillbaka till sina dieseldrivna lastbilar, berättar Jana.
Chaufförerna överraskades av den kraftfulla accelerationen jämfört med sina tidigare erfarenheter med dieselfordon. Denna omställning återspeglar en framtid som både väcker spänning och oro bland representanter i transportbranschen, vissa ser det som en möjlighet att vara pionjärer medan andra känner en viss oro inför det okända.
- När det gäller introduktionen av nya elektrifierade fordon till chaufförerna varierar stödet och utbildningen betydligt. Allt från att erbjuda formell intern utbildning vid introduktionen till att bara ge föraren nycklarna utan någon utbildning. Denna breda variation är intressant att observera, berättar Jana.
Vid vissa tillfällen har representanter från tillverkarna, Volvo eller Scania, kommit till åkeriet och givit en kortare introduktion till fordonet, men detta beror på vilken typ av fordon det handlar om.
När det gäller arbetsmiljön upplever chaufförerna flera personliga fördelar med elektriska fordon, även om de flesta fokuserar mer på de kortsiktiga än de långsiktiga konsekvenserna. Endast ett fåtal har reflekterat över långsiktiga effekter såsom bevarandet av hörseln, minskad avgasexponering, och minskad trötthet på grund av frånvaron av bakgrundsljud och det konstanta brummandet. Intressant nog nämns inte alltid den tysta miljön spontant, det är först när frågan ställs som chaufförerna börjar prata om det som en fördel, enligt Jana.
– När man blivit van vid någonting, så glöms det lättare bort, fortsätter Jana.
Många chaufförer berättar att det i början kändes konstigt att köra en tyst lastbil eftersom motorljudet var tidigare ett tydligt tecken på att fordonet var i gång och hur motorn presterade. Nu måste de vänja sig vid andra ljud som de inte tidigare lagt märke till. För de som arbetar i renhållningsfordon med två chaufförer möjliggör den tysta miljön en ny typ av kommunikation jämfört med tidigare.
Transportledarnas arbetsmiljö har hittills inte påverkats så mycket av skiftet till elektriska lastbilar, särskilt inte i de fall då man har fasta rutter, då man kan köra ett helt skift utan laddning och inte behöver ta hänsyn till elpriset. Dock anser de flesta transportledare att det behövs planeringsverktyg som kan hantera de nya faktorerna relaterade till elfordon, såsom laddningstider och laddplatser, eftersom deras arbete kommer att påverkas allt mer framåt när det blir fler elfordon i deras flottor.
Det är viktigt att förstå skillnaderna mellan organisationsnivån och individuella medarbetare vad gäller påverkan av nya lösningar. Medan strateger ofta prioriterar teknik och fokuserar på de samlade fördelarna är det helt andra saker som är viktiga för en transportledare eller en chaufför som ska sköta de dagliga körningarna Jana betonar vikten av stöd och introduktion för förare under övergången till elfordon samt uppdaterade planeringsverktyg för transportledare. Hon föreslår regelbundna möten för att främja kunskapsdelning bland förare och mellan förare och andra inom organisationen, och betonar att tydlig kommunikation, även kring de personliga fördelarna, är avgörande för att öka acceptansen för förändringen.