Genom att använda geofencing, ett verktyg för ett digitalt definierat geografiskt område och regler för fordonen att följa, är det möjligt att skapa mer flexibla städer där fordon rör sig på människors villkor. För dig som är trafik-, stadsplanerare, transportör, åkeri eller varuägare som känner att detta kan vara något för din stad eller organisation, här kan du se och höra om möjligheterna med geofencing.
I Smarta urban trafikzoner testar vi sensorer och uppkopplade fordon för hasighetsreglering både inne i städer och på byggarbetsplatser. Smarta urbana trafikzoner ser också över vilka regler, specifikationer och krav som finns idag för att möjliggöra ett framtida genomförande av verktyget, men även se till att verktyget är lätt att integrera i väghållarnas befintliga system.
Allt med målet att skapa en mer tillgänglig stad, färre antal skadade och dödade samt öka flexibiliteten i användningen av stadsmiljön.
På Hornsgatan, Södermalm, mitt i centrala Stockholm testas hastighetsreglering av lastbilar som levererar varor hit. Det undersöks hur trafiksäkerhet och samspel mellan trafikanter kan förbättras, genom att koppla ihop sensorer i gatumiljön tillsammans med uppkopplade lastbilar.
Lyssna till några av partnera som är och har varit en del av att testa detta!
Vid byggutfarter finns kollisionsrisk mellan tunga fordon och gång- och cykeltrafikanter.
Bara en bit utanför Göteborg har det inom Smarta urbana trafikzoner testats ett dynamiska varningssystem som bidrar till ökad säkerhet, men även andra åtgärder som gör trafiksituationen tydligare, tryggare och mer lätt framkomlig. Med ett tydligt fokus på säkerheten för cyklister.
Lyssna till några av de partners som är en del av detta testet!