Runtom i Europa försöker städer begränsa trafiken för att skapa en bättre boendemiljö och möta det akuta behovet av att minska klimatpåverkan. Nu visar en stor forskningsstudie initierad av Scania att det går att minska antalet transporter men ändå behålla kvalitet och leveranssäkerhet.
– Genom att också övergå till fler leveranser under andra tider på dygnet kan vi inte bara minska trafiken dagtid utan också effektivisera logistiken och minska kostnaderna, säger projektledare Elisabeth Hörnfeldt på Scania Innovation Office. Styrkan i det här projektet är att vi har engagerat dem som har mest att vinna. För åkerierna är kanske inte alldeles naturligt att ta initiativ till förändringar, men genom att engagera dem i processen och visa på potentialen för ökad effektivitet och kostnadsbesparingar har vi bidragit till att de också inser fördelarna. Tillsammans kan vi bana väg för mer hållbara städer.
Det fyraåriga HITS-projektet, Sustainable and Integrated Urban Transport System, har syftat till att utveckla effektiva transportlösningar och skapa renare och säkrare städer. Projektet har engagerat ett stort antal transportörer, akademiska institutioner och forskningsinstitut, kommunala myndigheter, fastighetsägare, logistikföretag samt avfallshanterings- och teknikföretag. Med fokus på Stockholm har projektet genomfört flera pilotstudier för att utvärdera effekterna av alternativa distributionssätt, särskilt leveranser på kvällar och nätter – off-peak – i kombination med samlastning av gods.
– Stockholms stad kan inte bara stifta lagar och därmed förvänta sig att allt ska lösas. Men leveranser off-peak kan vara en del av lösningen för att nå stadens klimatmål och med detta projekt har vi nu en bättre förståelse för hur omställningen kan ske, säger Victoria Herslöf, strateg med fokus på hållbara godstransporter på Stockholms stads trafikkontor.
En annan viktig slutsats av projektet är att antalet distributionsfordon kan minskas med upp till hälften om leveranserna konsolideras och gods flyttas från skåpbilar till lastbilar. I dagsläget utförs leveranserna av fordon med låg fyllnadsgrad och potentialen är således stor.
Konceptet för samlastning fokuserade på ett område i centrala i Stockholm med butiker, restauranger, hotell och kontor. Flera företag ändrade sina leveransadresser till en c/o adress som var en samlastningscentral utanför innerstaden. Därifrån kördes samlastat gods med elektrifierade lastbilar till en hubb i stan. Varorna lastades sedan om till lätta eldrivna minilastbilar eller lastcyklar för leverans till kund. För att uppnå en bra ekonomi är det fördelaktigt att kombinera leveranstjänster med avfallshantering.
Det visade sig att fastighetsägare har en nyckelroll när det gäller att utveckla och driva en effektiv konsolideringstjänst i samarbete med hubboperatörer.
– Tidigare har konsolideringshubbar inte alltid varit framgångsrika, men genom att engagera fastighetsägare har vi sett att utsikterna till framgång är mycket större, säger Jack Lu, projektledare på CLOSER. Jag tror att det här har varit den saknade pusselbiten. Fastighetsägare har stora möjligheter att påverka hur leveranser ska ske genom sitt förhållande till hyresgästerna och kontakter med hubboperatörer. För dem är detta en win-win-situation där de omgivande gatorna kan bli mer attraktiva och deras kunder, hyresgästerna, mer nöjda med en förbättrad logistiktjänst.
Trots fördelarna för alla som är en del av leveranskedjan saknas det för närvarande incitament för frivillig samordning mellan transportörer. I pilotprojektet samlastades varor genom att mottagarna angav en c/o-adress. Andra möjligheter skulle kunna vara genom politiska beslut och regleringar som ger transportörerna ekonomiska eller sociala incitament att samlasta på en hubb.
– Det breda samarbetet inom HITS har bidragit till att skapa hållbara transportsystem i städerna, säger Elisabeth Hörnfeldt. Det kanske inte går att hitta en enda lösning som passar alla städer eller möter alla utmaningar på samma gång. Men de resultat vi har fått fram i HITS visar att det finns flera gångbara lösningar för hållbara transportlösningar – vilket skapar en win-win-win-situation för alla parter som är delaktiga i stadstransporter.
Fler tunga transporter under lågtrafik snarare än under rusningstid är positivt för städer genom att minska trängseln, uppnå effektivare logistik och skapa fler attraktiva offentliga miljöer och säkrare gator. Genom elektrifierade lastbilar kan vissa av de negativa följderna av trafiken minska, främst minskat buller. Det högre priset för elektrifierade lastbilar kan kompenseras genom drift under fler timmar på dygnet.
– Vi har nu påvisat att off peak-leveranser både är genomförbara och möjliga, säger Isabella Sahlbom, Project Manager Sustainability, Supply Chain, på HAVI Sweden.
Några utmaningar måste dock lösas för att kunna införa off-peak i större skala. Obemannade leveranser till kunder måste ta hänsyn till säkerhet, trygghet, effektivitet och transparens. En viktig insikt är att digitaliseringen kan hjälpa till att klargöra ansvarsfördelningen mellan avsändare och mottagare samt säkerställa kvaliteten på leveranserna.
I projektet testade det globala logistikföretaget HAVI digitalt uppkopplade varor och fordon för att undersöka om det var möjligt att leverera varor även när restauranger var stängda och obemannade. Ett försök med smarta lås och nyckelkort genomfördes också
Ett annat HAVI-initiativ var nattleveranser till köpcentret Westfield Mall of Scandinavia.
– Med off peak-leveranser kan vi utnyttja våra lastbilar och lastkajer mer effektivt och därmed förbättra verksamheten genom mindre trängsel på våra anläggningar. Det här är ett koncept som vi är intresserade av att skala upp, säger Isabella Sahlbom.
– Vi har tidigare konstaterat fördelarna med off-peak-leveranser, men med det här projektet kunde vi få in fler perspektiv för en bättre övergripande förståelse av alla frågor, säger Anna Pernestål vid KTH:s Integrated Transport Research Lab. Stadskärnor är komplexa miljöer och här måste vi ta hänsyn till både transportörer, mottagare, varuleverantörer, kommunala myndigheter och beslutsfattare. Det är dessa utmaningar som vi har undersökt vidare. Att införa off-peak-leveranser är enkelt, men hindras oftast av att mottagarnas personal måste hantera inkommande gods. Det finns tekniska lösningar, men vi måste också ta hänsyn till andra frågor som till exempel förtroende.
Konsortiet har omfattat hela värdekedjan för godstransporter i städer
Projektet har letts av Scania med 16 deltagare:
Forskning och akademi: Göteborgs universitet, IVL, KTH, Linköpings universitet, RISE
Kommuner: Stockholms stad, Södertörns kommuner
Företag: Axfood, Atrium Ljungberg, CLOSER, Fabege, FTL Logistics, HAVI, M Logistics, Ragn-Sells, Urban Service
HITS har utförts med stöd av programmet Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, FFI.