Hoppa till huvudinnehåll

HCT-fordon i intermodala transporter – ökad effektivitet och minskad klimatpåverkan

fredag, mars 7, 2025

Hur kan längre lastbilsekipage, så kallade High Capacity Transport (HCT)-fordon, integreras i intermodala transportkedjor för att optimera energiåtgång, förbättra logistikflöden och minska klimatpåverkan? Det har projektet HCT Duo Demo undersökt genom praktiska tester och systemanalyser.

Projektet fokuserade på en transportlösning där gods fraktas med järnväg från Göteborgs hamn till Hallsbergs kombiterminal och sedan vidare på väg till slutdestinationer i Örebroregionen med duo-trailer. Resultaten visar att HCT-fordon kan spela en viktig roll i omställningen till mer effektiva och klimatsmarta godstransporter.

Viktiga resultat från projektet

  • Energieffektivisering – HCT-fordon minskar bränsleförbrukningen per transporterad enhet jämfört med konventionella lastbilar.
  • Minskade utsläpp – En optimerad kombination av järnväg och längre lastbilar kan bidra till betydande CO₂-reduktioner.
  • Trafiksäkerhet – Fältstudier och simulerade tester visar att HCT-fordon kan samexistera med cyklister och andra trafikanter, förutsatt att omkörningar görs med tillräckligt säkerhetsavstånd och hastighetsanpassning.
  • Affärspotential – HCT-fordon i intermodala flöden kan sänka transportkostnader och stärka konkurrenskraften för järnväg och kombinerade transportlösningar.

Projektet har genomförts i samverkan mellan flera aktörer och finansierats av Energimyndigheten. Genom att kombinera forskning och praktiska tester har projektet bidragit med värdefull kunskap som kan stödja utvecklingen av hållbara logistiklösningar. 

För mer information, ta del av slutrapporten, filmer och presentationer från slutkonferensen här
 

Jättelång lastbil på motorväg

HCT Duo Demo

HCT Duo Demo undersökte möjligheterna att använda längre lastbilar (HCT-fordon) för effektivare godstransporter. Genom att testa 30 meter långa fordon på sträckan Hallsberg-Örebro utvärderades effekter på transporteffektivitet, kostnader, trafiksäkerhet och logistik. Projektet bidrog även till att ta fram data för miljöberäkningar och analysera hur längre fordon påverkar cyklister i trafiken.

Kort fakta om projektet

Finansiär: Energimyndigheten
Projektdeltagare: Region Örebro län, CLOSER, Örebro universitet, Network for Transport Measures (NTM), Dania Connect, Chalmers Tekniska Högskola (REVERE), VTI och RISE

Vill du veta mer om projektet?

daniel-moback

Daniel Moback

Innovations- och forskningsledare
daniel.moback@lindholmen.se
‭+46(0)70-219 46 70