Hur kan längre lastbilsekipage, så kallade High Capacity Transport (HCT)-fordon, integreras i intermodala transportkedjor för att optimera energiåtgång, förbättra logistikflöden och minska klimatpåverkan? Det har projektet HCT Duo Demo undersökt genom praktiska tester och systemanalyser.
Projektet fokuserade på en transportlösning där gods fraktas med järnväg från Göteborgs hamn till Hallsbergs kombiterminal och sedan vidare på väg till slutdestinationer i Örebroregionen med duo-trailer. Resultaten visar att HCT-fordon kan spela en viktig roll i omställningen till mer effektiva och klimatsmarta godstransporter.
Projektet har genomförts i samverkan mellan flera aktörer och finansierats av Energimyndigheten. Genom att kombinera forskning och praktiska tester har projektet bidragit med värdefull kunskap som kan stödja utvecklingen av hållbara logistiklösningar.
Finansiär: Energimyndigheten
Projektdeltagare: Region Örebro län, CLOSER, Örebro universitet, Network for Transport Measures (NTM), Dania Connect, Chalmers Tekniska Högskola (REVERE), VTI och RISE