Hoppa till huvudinnehåll

HasT testar geofencing i Enköping

torsdag, juni 20, 2024

Hur kan en vanlig svensk småstad skapa en lugnare och säkrare trafikmiljö? I CLOSER-projektet HasT testar Enköpings kommun nu tillsammans med godstransportörer och kollektivtrafik den digitala tekniken geofencing för att kontrollera hastighetsnivåerna. I en film som projektet tagit fram berättar partners om hur det går till och varför de är med.

Som passagerare på stadens bussar märks det inte, men alla Keolis fordon som trafikerar Enköping är utrustade med geofencingteknik, som man vill ska vara ett stöd för chaufförerna att hålla hastigheterna.

— Från projektets sida så var det tänkt att vi skulle ha vissa centrala zoner, men vi har valt att ta det steget längre och täcka in hela våra linjesträckningar för stadsbussarna som kör i Enköping. Det har varit ett gediget arbete att se till att zonerna är exakta, men det är värt det nu, när det funkar så bra och förarna är positiva, säger Jonas Möllergren, platschef på Keolis i Enköping.

Förutom kollektivtrafiken deltar ett flertal godstransportörer i testet, som till exempel lokala Småfrakt.

— Jag har ju ett arbetsgivaransvar för mina chaufförer. Dels är det ju bra för mig att de behåller körkortet, men det är ju även en arbetsmiljöfråga. I vilken annan bransch kan man köra ett arbetsredskap flera hundra gånger den tillåtna hastigheten? Där tror jag att transportbranschen har en hel del att komma ifatt på, säger Håkan Hagman, vd för Småfrakt.

En del av de fordon som ingår i projektet har installerat en tredjepartslösning från nederländska V-tron, andra använder inbyggda lösningar i fordon från Scania och Volvo. I filmen visar Håkan Hagman hur han med hjälp av ett abonnemang från Scania själv kan rita upp zoner i datorn.

— Det är väldigt enkelt. Jag kan ange olika dagar och tider och anpassa precis var zonerna ska gå.

Enköpings kommun är med i testet med egna bilar, men har också en övergripande roll som ansvarig för trafiksituationen i staden och hoppas att systemet ska påverka hela trafikmiljön i staden. 

— Forskning har visat att det räcker med ett mindre antal fordon som håller hastighetsgränsen för att all annan trafik också ska påverkas och köra på ett lugnare sätt, säger Maurizio Freddo, trafikplanerare på Enköpings kommun.

Läs mer om HasT här >>

HasT finansieras av Skyltfonden och pågår fram till hösten 2024. Projektledare är CLOSER vid Lindholmen Science Park och övriga partners är: Enköpings kommun, VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), V-tron, Keolis, Martin & Servera, Småfrakt, Dagab, Enköpings Åkeri och Allmiljö.

Rodrigue Al Fahel

Rodrigue Al Fahel

Internationalisering & projektutveckling
Kvinna ler stort

Karin Weijdegård

Kommunikatör