I Enköping pågår under våren 2024 ett test för att sänka trafikhastigheten med hjälp av geofencing. I testet ingår ett hundratal fordon och deltar gör både kommunen, kollektivtrafiken och ett antal godstransportörer. CLOSER är projektledare och i inför ett demoevent den 3 juni gjorde TV4 Nyheterna ett inslag om projektet.
Så stoppas bilister från att köra för fort – nya tekniken testas - se inslaget i TV4 >>
I inslaget intervjuas Chauffören Simon Söderlund från lokala åkeriet Småfrakt, och han är positiv till att köra med geografisk hastighetsbegränsning.
— Vi åker omkring i stora och tunga bilar och det är ju dålig reklam för firman om vi åker för fort förbi skolor och inne i villaområden och sånt där, säger Simon Söderlund.
Även Christian Howard från projektets akademiska partner VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut är med i inslaget och förklarar hur installerade system i fordonen korresponderar med de förutbestämda zoner där olika hastighetsbegränsningar gäller.
— Jag tycker att bilen är en ganska farlig konsumentprodukt och jag skulle vilja se fler system som hjälper föraren att hålla hastigheten, säger Christian Howard.
Geofencingteknik eller ISA (Intelligent Speed Assistance) finns dels som inbyggt tillval i fordon från Volvo och Scania som ingår i projektet, eller via en installerad tredjepartslösning levererad av holländska V-tron i de bilar som saknar tillval.
Inga privata bilar ingår i testet, men Maurizio Freddo, trafikplanerare i Enköpings kommun, tror ändå att projektet ska leda till en säkrare och lugnare trafiksituation i staden.
— Det räcker med att ett mindre antal fordon håller hastighetsgränsen för att även övrig trafik ska hålla ett lugnare tempo, säger han.
Den 3 juni demonstreras projektet i Enköping, med ett seminarium, en provtur i en hastighetsbegränsad buss och en fordonsutställning på torget.
Projektet HasT finansieras av Skyltfonden och är ett samarbete mellan tio partners som representerar hela transportvärdekedjan, från kommun och kollektivtrafik till godstransportörer och teknikleverantörer. Projektledare är CLOSER och övriga partners är: Enköpings kommun, VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), V-tron, Keolis, Martin & Servera, Småfrakt, Dagab, Enköpings Åkeri och Allmiljö.