– För oss är det ett prioriterat område att erbjuda en trygg och säker resa, säger Tomas Hagelberg, planeringsledare inom stadsmiljöförvaltningen, Göteborgs stad.
I projektet GeoSence, som CLOSER leder, utvecklas geofencing-lösningar som ska leda till bättre trafikflöden, högre säkerhet och bättre luftkvalitet. Här kan du se filmen om hur Göteborgs stad testat geofencing för att säkerställa hastighetsbegränsningar i staden.
Göteborgs stad har ambitionen att använda geofencing i offentliga upphandlingar. I GeoSence-projektet ska konkreta beskrivningar av funktionalitet, avtalstexter och uppföljning av efterlevnad tas fram. Likaså har en teknisk lösning testats i samarbete med två trafikföretag som kör för Göteborgs stad.
Syftet är att säkerställa att hastighetsgränser respekteras, särskilt i områden där det finns oskyddade trafikanter såsom nära skolor. Testerna genomfördes i några av fordonen som används för serviceresor för personer med särskilda behov. Låghastighetsområden sattes upp i ett så kallat zonhanteringssystem, som användes tillfälligt under testerna. I fordonen som deltog användes eftermonterad utrustning för att stödja förarna att hålla den hastighet som gällde i respektive zon.
Testet utfördes inom ramen för GeoSence.
GeoSence är det första projektet i sitt slag som undersöker implementeringen av geofencing och dess påverkan ur ett holistiskt perspektiv, i nära samarbete med lokala planeringsmyndigheter. Det övergripande syftet med GeoSence är att designa, testa och utvärdera nya geofencing-koncept och lösningar för specifika fall i städer och att föreslå nya sätt att distribuera olika geofencing-applikationer.
GeoSence är ett gemensamt programinitiativ JPI Urban Europe-projekt finansierat av Europeiska unionens Horizon 2020 och samlar projektpartners från Tyskland, Norge, Sverige och Storbritannien. GeoSence-projektperioden är april 2021 till mars 2024 med en budget på cirka 1,6 miljoner euro.
Projektpartners:
Göteborgs Stad, City of Munich, Stockholm stad, Norwegian Public Roads Administration (NPRA), Chalmers University of Technology, RISE, SINTEF, Technical University of Dresden, University of Westminster & CLOSER.
Supportpartners:
ALICE, City of Helmond, City of London, City of Madrid, London European Partnership for Transport (LEPT), POLIS, Swedish Transport Administration, Volvo Group & Scania.