Digitalisering och AI blir allt viktigare för att effektivisera och framtidssäkra godstransporter. Under ett rundabordssamtal arrangerat av CLOSER diskuterade branschens aktörer utmaningar och möjligheter med teknikutvecklingen, med fokus på datadelning, automatisering och konkreta lösningar för en mer hållbar logistik.
Under ledning av Jonas Höglund, ansvarig för digitalisering på CLOSER, samlades ett brett spektrum av aktörer för att diskutera digitaliseringens framtid inom godstransporter. Syftet med rundabordssamtalet var att identifiera branschens behov och skapa inspiration för förändringar som kan leda till effektivare och mer hållbara transportlösningar.
Samtalet inleddes med en föreläsning av Sara Ali från Logtrade under rubriken “What if products move themselves?”. Sara belyste möjligheterna med ett självorganiserande transportsystem där produkter kan initiera och kontrollera sin egen förflyttning genom smart teknik och datadelning. Detta tankeväckande koncept satte tonen för diskussionerna, som handlade om hur datadelning, automatiserade lösningar och digitalisering kan omvandla hela transportkedjan.
Sedan fortsatte diskussionen vid rundabordet, med deltagare från olika sektorer, både behovsägare och de som kan bidra med lösningar deltog. Det var representanter från myndighet, kommun, näringsliv och akademi. Fokus låg på digitaliseringens potential men också de utmaningar som behöver övervinnas för att förverkliga dessa visioner.
En fråga som lyftes var behovet av förbättrad datadelning mellan aktörer i transportkedjan. För att optimera flöden, exempelvis vid hantering av gods på terminaler och övergångar mellan olika transportslag i multimodala godstransportlösningar, krävs en smidig och standardiserad informationsdelning.
En annan central utmaning handlade om förståelsen för hur arkitekturen för datadelning ser ut. När denna struktur har kartlagts blir det möjligt att dyka ner i de olika delmängderna och hitta lösningar på specifika problemområden. Det är viktigt att titta på utmaningen med olika perspektiv såsom från varuägare, processägare, teknikägare, transportörer och infrastrukturhållare.
Vidare finns det svårigheter att förse system med rätt och för uppgiften kvalitativa data. Digitalisering kan bidra med bättre beslutsfattande, men i många fall är det kostsamt och komplext att samla in nödvändiga data. Detta är en verklighet för många mindre aktörer där digitalisering generellt är en utmanande fråga. Trots att det finns en mängd system tillgängliga för att hantera transportflöden är dessa lösningar ofta för komplexa eller kostsamma för mindre aktörer att anamma. De mindre aktörerna saknar ofta de ekonomiska och kunskapsmässiga resurserna för att implementera avancerade digitala verktyg, vilket skapar ett gap i branschen där mindre företag halkar efter.
Slutligen betonades behovet av att höja kunskapen om digitaliseringens möjligheter på en bredare front. Förståelsen för hur digitaliseringen kan förändra och effektivisera den egna verksamheten och vilken data som är möjlig att dela behöver öka.
För att digitaliseringen ska slå igenom krävs engagemang från flera aktörer längs hela transportkedjan. Det är viktigt att inte försöka greppa för stora bitar på en gång. En lösning kan vara att börja med en specifik del av transportkedjan och våga gå på djupet för att identifiera och lösa problem i verkliga tillämpningar. Genom att fokusera på konkreta "case" och tillämpningar kan steg tas mot ett effektivare och mer hållbart godstransportsystem.
CLOSER finns till för att ta era behov vidare och utveckla lösningar tillsammans med er! Vi fortsätter att samla idéer och önskemål om vad CLOSER ska fokusera på inom digitalisering och AI under den nuvarande programperioden. Vi uppmuntrar er som organisationer att vara med och uttrycka era behov och tillsammans med oss driva utvecklingen av ett effektivare och mer hållbart godstransportsystem.
Uttryck dina behov genom ett email till Jonas eller om du vill samverka inom digitalisering och logistik.