Horisontella samarbeten är ett temaområde inom CLOSER med fokus på hur ökad samverkan mellan företag och organisationer kan skapa ökad transporteffektivitet.
– Det handlar om samarbete mellan aktörer på samma nivå i försörjningskedjan med gemensamma utmaningar, säger Kristoffer Skjutare, projektledare på CLOSER. Det kan exempelvis vara gemensam upphandling av transporter för ökad fyllnadsgrad, gemensam forskning och innovation eller delad personalpool där målet är att skapa ett mer effektivt resursutnyttjande.
Vi ställde några frågor till Kristoffer Skjutare om vad Horisontella samarbeten är och innehåller:
Vad är målet?
- Att skapa ökad transporteffektivitet genom samarbeten i transport- och logistiksystemet, helt enkelt minskat slöseri av resurser.
Hur sker arbetet?
- Temaområdet lanserades utifrån ett önskemål från våra partners och fokuserar på ökad kunskap om resursfördelning och optimering i transport- och logistiksystemet genom samarbeten mellan aktörer.
För att bygga kunskap har CLOSER deltagit i initierandet och koordineringen av tre forsknings- och genomförbarhetsprojekt. Projekten har bidragit till en större förståelse kring hur ett ökat samutnyttjande av befintliga resurser kan bidra med för att uppfylla både samhälleliga mål samt stödja näringslivets konkurrenskraft.
Kan du beskriva forsknings- och genomförbarhetsprojekten?
Vilka är aktörerna?
Generellt är möjligheter till ökat samarbeten tillämpbart för alla typer av aktörer inom transportbranschen – det är bara fantasin och rådande konkurrenslagstiftning som sätter gränserna. Det handlar om varuägare som med gemensamma upphandlingar av transporter kan dela på gemensamma logistikresurser.
Det handlar också om samarbeten inom terminalverksamhet. Där finns stor potential att stärka logistikerbjudande till transport- och logistikbranschen och dessutom skapa incitament för ökad överflyttning genom konsolideringsmöjligheter av gods.
Vad händer nu?
- Vi skapar förutsättningar för fler projekt inom området – genom den tydliga kopplingen mellan horisontellt samarbete och övriga temaområden inom CLOSER. Just nu studerar vi möjligheten av nya samarbeten mellan terminaler för att utbyta kunskap om att samordna godsflöden. Detta kan leda till volymer stora nog för att skapa incitament för överflyttning från väg till järnväg eller sjöfart. Arbetet kommer att samordnas med ett annat av CLOSER:s temaområden, Multimodala lösningar.
Vad behövs för att nå framtida resultat med horisontella samarbeten?
- Viljan finns – men det krävs bättre stöd för aktörer som vill utnyttja möjligheten till horisontellt samarbete i form av konkreta förslag på omfattning och innehåll i samverkan.
Per Bondemark, vice VD i ståltillverkaren SSAB, är en stark förespråkare för horisontella samarbeten.
- Först behövs en vilja och uthållighet från varuägare. Horisontella samarbeten är inte enkla och hindren är många. Men om viljan och uthålligheten finns så kan hindren övervinnas. Forskning visar att avsaknad av robusta affärsmodeller är ett skäl till att horisontella samarbeten inte är uthålliga. Därför behövs robusta affärsmodeller där vinster mellan ingående parter fördelas på ett transparent och rättvist sätt. Sist men inte minst för att det ska bli nationellt genomslag i stor skala så behöver man ha tillgång till information över varuflöden. De samarbeten som finns idag är många gånger ett resultat av ad-hoc samarbeten, säger Bondemark.
Från den 1 januari 2019 är Magnus Swahn Trafikverkets ansvarige för det regeringsuppdrag som ska mynna ut i ett förslag om horisontella samarbeten och öppna data för att skapa ökad fyllnadsgrad i transporter.
- Grunden för allt samarbete är tillit mellan medverkande parter. För att stimulera hållbara horisontella samarbeten är det viktigt med en neutral arena som aktörerna i logistiksystemet litar på. Då är det också lättare att enas kring mål och åtgärder som effektiviserar logistiken. Det, tillsammans med ett långsiktigt agerande och samarbete, är en förutsättning för att nå goda resultat. För att dessa lösningar ska fungera långsiktigt måste det också finnas vinster för samtliga medverkande parter. Logistikens förutsättningar förändras hela tiden vilket gör att framgångsrika samarbeten måste utvecklas för att överleva. I vissa fall kommer samarbeten även behöva avvecklas, men då förhoppningsvis ge plats för nya samarbeten, uttrycker Swahn.