CLOSERs årsmöte 2017

torsdag, april 27, 2017

Den 4 april 2017 ägde CLOSERs årsmöte rum på DHL i Solna. Ett 40-tal deltagare hade kommit för att bland annat höra styrelsens ordförande, Bo Hallams, berätta om framtidens CLOSER.

Programmet inleddes av värdföretaget DHL:s Fredrik Strömblad, Director of Business Process Management, som trendspanade ur företagets perspektiv. Därefter gjordes plats på scen för Catharina Elmsäter-Svärd, som i egenskap av styrelseordförande i Drive Sweden höll ett föredrag om automation och digitalisering, samt Magnus Henke från Energimyndigheten, som berättade om myndighetens arbete med energieffektiva transporter och elvägar.

CLOSERs styrelseordförande Bo Hallams har under hösten 2016 gjort en stort antal intervjuer med alla CLOSERs partners om vad de vill att verksamheten inom CLOSER ska fokusera på, från 2018 och framåt. På årsmötet presenterade han resultatet av dessa intervjuer.

– Vi känner ett stort engagemang från såväl våra nuvarande som tillströmmande partners. Genom senaste tidens omfattande dialoger vet vi att de ser ett växande behov av CLOSER som navet för samverkan kring framtidens godstransportsystem, säger Bo Hallams.

Under eftermiddagen hölls presentationer från de tre arbetsområdena inom CLOSER; High Capacity Transport, Hållbara transportkorridorer och Urban Mobility, och därefter var det dags för workshop med mål att diskutera utifrån policy och regelverk, energieffektivitet, digitalisering samt logistik och affärsmodeller.

Ur diskussionerna kom det fram flera intressanta och kreativa projektförslag för framtiden, och bland annat frågan om öppna och delade data engagerade grupperna.
Sammanfattande för alla diskussioner var att test- och demonstrationsprojekt står högt på agendan hos CLOSERs partners. Det är viktigt att testa teorier och tekniker, inledningsvis i mindre skala för att sedan successivt kunna skala upp.

För mer information, kontakta Sofie Vennersten, sofie.vennersten@lindholmen.se.