Hoppa till huvudinnehåll

Cargo express ritar framtidens kortsjöfart - samverkan, innovation och reglering som nyckelfaktorer

måndag, mars 10, 2025

Cargo Express är ett initiativ finansierat av Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak-programmet. Initiativet, som leds av CLOSER, syftar till att flytta godstransporter från väg till sjö, för att göra transporten mer hållbar. Genom att förändra synen på hur sjöfart kan drivas med utgångspunkt i transportköparens inköpskriterier är målet att skapa ett designkoncept där ny teknik och förändrade affärsmodeller kan bidra till ett kostnadseffektivt och hållbart alternativ till vägtransporter. 

 

 

Cargo shipping autonomous port scandinavia Gemini

För att bättre förstå projektet, dess potential och innovativa ansats ställer vi här några frågor till Lars Green. 

Lars arbetar som senior rådgivare inom projektet och bidrar med sin erfarenhet för att identifiera innovativa lösningar och stärka samarbetet mellan industriella och maritima aktörer.  

 

Lars, 

vad ser du som unikt i det angreppssätt som projektet angriper frågeställningen om framtidens kortsjöfart?  

“Jag ser att unicitet finns i två avseenden. För det första är Norge en mycket större sjöfartsnation än Sverige och ligger i framkant på utvecklingen genom att också ha aktörer som tagit betydande finansiella risker och där fysiska unika piloter redan finns på plats inom sjöfarten. På den svenska sidan har vi en framskjuten position inom flera tekniska områden och vi blir därför starkare genom att kroka arm. Det andra är att samarbetet väldigt tydligt vill ha med transportköparnas perspektiv som potentiellt snabbt kan påverkas av omvärldsförändringar som just nu är unika” - berättar Lars.  

 

I vilken riktning kommer vi behöva arbeta i för att uppnå en ökad konkurrenskraft i sjöbaserade transportlösningar, har detta inte redan gjorts av etablerade rederier?  

“Jo, många rederier och logistikföretag gör förtjänstfulla insatser som vårt initiativ vill hjälpa till att utveckla. Det kan låta klyschigt men riktningen är åt hållet av mer samverkan och att förstå varandras perspektiv bättre. Komplexiteten är underskattad och beviset är att detta annars varit löst för länge sedan.”  

  

Vad är det som är nytt och som kan ses som en gamechanger när det kommer till att designa nya sjöfartsbaserade transportjänster till varuägare?  

“Det finns ingen ”silver bullet” utan det kommer att vara en mix av många nya små framsteg som vid rätt tillfälle skapar en innovationskedja. Parallellt med detta skall regleringar följa med vilket kanske är den största utmaningen men där ser jag ljuspunkter i form av myndighetssamarbete över landsgränserna.”   

 

 

Projektet genomförs tillsammans med följande norska partners: ASKO Maritime AS, Universitetet i Sørøst-Norge och SAMS - och vi på CLOSER är projektledare. Läs mer om projektet här:   https://closer.lindholmen.se/en/project/cargo-express  

 

Är du intresserad av att komma i kontakt och involvera dig i initiativet? Kontakta Kristoffer Skjutare, projektledare för Cargo Express.

Det är med era inspel som vi skapar en klar bild för hur framtidens sjöfartssystem ska designas!  

Interreg Öresund Kattegatt Skagerrak LOGO EN
Kristoffer Skjutare

Kristoffer Skjutare

Programansvarig - programutveckling och styrning
kristoffer.skjutare@lindholmen.se
+46(0)721-85 22 41
Ship cargo loaded in fjord scenario AI generated

Cargo Express

The Cargo Express project aims to find out how we together can re-design maritime transport services to become an attractive option for you as a transport professional.