Hoppa till huvudinnehåll

Brist på effekt hotar elektrifieringen av logistiksektorn – men lokala lösningar och användarflexibilitet visar vägen framåt

onsdag, april 9, 2025

Logistiksektorn står inför en potentiell flaskhals. Med den snabba elektrifieringen av transportflottorna, där elektriska lastbilar blir allt vanligare, växer behovet av el på logistikterminaler – en efterfrågan som det svenska elnätet har svårt att möta. Men det finns lösningar. Innovations- och forskningsprojektet, LEELA, visar att effektutmaningen kan lösas lokalt på terminalen genom att bygga ut lokala energisystem – med solpaneler och batterilagring – samt att använda tillgängliga resurser mer effektivt. Resultaten öppnar dörren för en snabbare och mer hållbar elektrifiering av sektorn, utan att sitta fast i nätbolagens ledtider.

Solpanelspark

Med en snabbt växande elektrifiering av samhället, och särskilt transportsektorn, står logistikbranschen inför en utmaning: tillgången till tillräcklig elektrisk effekt till alla laddpunkter. Det här kan snabbt bli en flaskhals när flera elektrifierade lastbilar ska laddas på terminaler och depåer. Det kan även vara ett problem om några få lastbilar med väldigt höga laddeffekter ska ladda samtidigt. 

Utmaningen med eleffekt

Traditionellt har logistikterminaler inte behövt planera för hög effektförsörjning. När nu ellastbilar blir allt vanligare, riskerar den nödvändiga infrastrukturen att bli en flaskhals. Utbyggnad och förstärkning av elnätet för att möta denna efterfrågan är både tidskrävande och kostsamt.

För att möta denna utmaning föddes projektet Lokala energisystem för elektrifierade logistikapplikationer (LEELA). Genom att utveckla lokala energisystem med solpaneler, batterilagring och eventuellt vätgasproduktion undersöktes hur terminaler och depåer kan få tillgång till den energi som krävs för att ladda lastbilar utan att vara beroende av en dyr och långsam förstärkning av elnätet.

Resultaten: En lokal lösning som gör skillnad

Efter två års forskning och utveckling, ledd av CLOSER och med deltagande från Alltransport, Dagab, Göteborgs Lastbilscentral (GLC), Jula Logistics och Svenska Retursystem, har projektet levererat viktiga resultat:

Janis Danebergs

– Nätanslutningen är begränsningen, men också bästa alternativet att tillföra stora mängder med billig energi till terminaler. Utmaningen är att använda nätanslutningen så effektivt som möjligt, där kan till exempel ett batteri göra stor nytta. Den kan både kapa effekttoppar och skapa nya intäktsströmmar genom att erbjuda olika tjänster till elnätet, 

säger Janis Danebergs innovationsledare, CLOSER.

Centrala insikter från studien och projektet:

  • För effektiv uppskalning av laddning på terminaler och uppställningsplatser krävs kunskapsökning hos logistikaktörer om elsystemet, elmarknaden, möjligheter med lokal elproduktion och lagring samt förmedla till de goda tekniska lösningar för laddare och dess styrning.
     
  • Elnätsanslutning är viktig för att kunna tillföra stora mängder billig energi till terminaler och uppställningsplatser året om. Det är också väldigt viktigt att den existerande elnätsanslutningen används effektivt, t.ex. möjliggöra att laddningen sker mer jämnt över dygnet.
     
  • Flexibilitet i användningen av el från elnätet är värdefull. Till exempel batterier som kan kapa effekttoppar och delta i olika marknader för att stötta elnätet. Det finns dock många andra sätt utöver batterier som kan erbjuda flexibilitet – planering och styrning av laddning och reglera andra ellaster på terminalen/uppställningsplatsen. Många av dessa är fortsatt outforskade.
     
  • Nyttan och värdet av solceller varierar. Om solceller installeras, skapar de störst värde om batteri (eller andra flexibla laster på terminalen) drar nytta av den egenproducerade elen.
     
  • Lokal vätgasproduktion med elektrolysör blev lönsam vid ett vätgaspris på 100 kr per kg vätgas, dock belastar vätgasproduktionen betydligt nätanslutningen då den använder både el från solpaneler och elnätet.*
     
  • Framtidens lösningar för elektrifiering
    För att stödja fortsatt elektrifiering av transportsektorn krävs att fler aktörer inom logistikbranschen tar fram och implementerar lösningar för lokal flexibel energianvändning som stöttas upp av lokal energilagring och elproduktion. Det arbetet kan skapa både tekniska och ekonomiska fördelar samtidigt som krav på utbyggnadstakt av elnätet reduceras. Fler demonstrationer och samarbeten mellan aktörer i transport- och energisektorn som visar potentialen i det praktiska är avgörande för att driva utvecklingen framåt.

*Kostnaden för att använda vätgas är dock betydligt högre på grund av kostnader knutna till en vätgastanksstation och/eller till transporter av vätgas. 

I rapporten hittar du mer information om hur vi har arbetat i projektet, detaljer kring modellering av emergisystemet och inblick i olika utmaningar som projektets industripartners har stått inför.

Läs hela rapporten här: 

Vill du veta mer?

Janis Danebergs

Janis Danebergs

Innovations- och forskningsledare
janis.danebergs@lindholmen.se
+46 (0)72-150 55 41
Kvinna laddar ellastbil

Lokala energisystem för elektrifierade logistikapplikationer (LEELA)

Projektet ska hjälpa till att öka förståelse om hur energiförsörjningen till elektriska tunga fordon kan säkerhetsställas vid olika logistikenheter i takt med att introduktionen av dessa fordon...

 

Nyhetsflöde

Solpaneler

Brist på effekt hotar elektrifieringen av logistiksektorn – men lokala lösningar och användarflexibilitet visar vägen framåt

2025-04-09
Logistiksektorn står inför en potentiell flaskhals. Med den snabba elektrifieringen av transportflottorna, där elektriska lastbilar blir allt vanligare, växer behovet av el på logistikterminaler...
Litet elfordon, skåp och matkasse

Stockholm satsar på små utsläppsfria lätta elfordon - ännu ett steg mot Miljözon klass 3 och nollutsläpp

2025-04-07
Små lätta fordon blir en allt viktigare del i stadens transporter med fördelar som framkomlighet och flexibilitet. Men det innebär också att dessa fordon måste bli utsläpps- och bullerfria. Nu satsar...
Personer på scen

Inspelningar: CLOSERs resultatkonferens 2025

2025-04-04
Nu kan du ta del av innovationsresultat från CLOSERs projekt och dela lärdomar från aktörer som redan påbörjat sin resa genom den inspelade versionen av CLOSERs resultatkonferens. Var med och lär dig...
En stor el-lastbil på byggplats

Nu rullar världens största el-lastbil på Svenska vägar

2025-04-02
Världens största el-lastbil rullar nu i projektet TREE som leds av Skogforsk. Flisbilen från Scania är 33 meter lång och väger fullastad 94 ton. Den ägs av LBC Frakt Värmland och körs för Stora Enso.
Lager med mycket paket med truck i förgrunden

Butik eller e-handel – vilket är bäst för klimatet? Ny vägledning ger svar

2025-03-28
Spelar det någon roll för klimatet om vi handlar i butik eller beställer hemleverans? Leder olika konsumentbeteenden och produkter till olika mycket utsläpp? Idag publiceras resultaten från det...
Kvinna och man tittar på prover tillsammans

Mission 0 House säkrar femårig forskningsfinansiering och expanderar – fem lärosäten ansluter

2025-03-19
Mission 0 House, ett unikt samarbete mellan industri och akademi med målet att eliminera växthusgasutsläpp från tillverkningsprocesser, har säkrat sin första långsiktiga forskningsfinansiering. Flera...
Kranbil på byggarbetsplats

Nytt fokusområde för ett mer effektivt godstransportsystem

2025-03-13
CLOSERs styrgrupp har nyligen fastställt målen för 2025, vilka baseras på insikter från CLOSERs partners och intressenter. Syftet med dessa målsättningar är att möta de verkliga utmaningar och behov...
Cargo shipping autonomous port scandinavia Gemini

Cargo express ritar framtidens kortsjöfart - samverkan, innovation och reglering som nyckelfaktorer

2025-03-10
Cargo Express är ett initiativ finansierat av Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak-programmet. Initiativet, som leds av CLOSER, syftar till att flytta godstransporter från väg till sjö, för att göra...
Jättelång lastbil i rondell

HCT-fordon i intermodala transporter – ökad effektivitet och minskad klimatpåverkan

2025-03-07
Hur kan längre lastbilsekipage integreras i intermodala transportkedjor för att öka effektiviteten och minska klimatpåverkan? HCT Duo Demo har undersökt detta genom tester och analyser, där en...
Två gröna bussar i trafik.

Transportföretag positiva till geofencing för ökad trafiksäkerhet

2025-03-04
Projektet HasT som testat geofencing för att begränsa hastighetsnivåerna i Enköping har gett unik kunskap om hur digital teknik kan användas för att öka trafiksäkerheten. Det är första gången i...
AI och människa möts

CLOSER välrepresenterad vid Transportforum

2025-01-07
Den 15-16 januari hålls Transportforum i Linköping och under denna stora konferens kommer en rad programpunkter att vara kopplade till det arbete som utförs inom program och projekt hos Lindholmen...
Foto på Martina Arnell och Annika Bergendahl, Stockholms stad, projektledare för STOLT

Välkommen att söka pengar och bidra till en utsläppsfri innerstad!

2024-12-08
Har du idéer som skulle bidra till att minska transporterna eller påskynda elektrifieringen för att bidra till ett utsläppsfritt Stockholm? Då kan du ansöka om finansiering för att utveckla och testa...
Foto på Jack Lu och Elisabeth Hörnfeldt när de står på scen och inleder HITS resultatkonferens

Foton, filmer och presentationer från HITS resultatkonferens

2024-11-27
Drygt 100 personer medverkade vid HITS resultakonferens i slutet av november. Dagen bestod av key-note speakers från Scania och Stockholms stad, en översiktspresentation av HITS och projektresultat...
Två personer på scen, talar för en publik

Digitalisering och AI i fokus för godstransporter – Vad behöver branschen?

2024-11-22
Digitalisering och AI blir allt viktigare för att effektivisera och framtidssäkra godstransporter. Under ett rundabordssamtal arrangerat av CLOSER diskuterade branschens aktörer utmaningar och...
Lastbil i mörkret i en stad, redo att lastas ur

HITS visar stor potential för hållbara stadstransporter

2024-11-19
Runtom i Europa försöker städer begränsa trafiken för att skapa en bättre boendemiljö och möta det akuta behovet av att minska klimatpåverkan. Nu visar en stor forskningsstudie initierad av Scania att...
Woman standing on stage, men sitting in the audience taking pictures

Nu kan du ta del av insikterna – hur går implementeringen av högkapacitetstransporter i Norden?

2024-10-23
Nordic HCT Conference 2024 samlade branschens experter på Lindholmen Science Park i Göteborg för att diskutera de senaste framstegen och utmaningarna kring High Capacity Transport (HCT). Årets...
Foto som visar en automatisk leveransrobot

Testrobot kör obemannat gods i Mall of Scandinavia!

2024-10-15
Projektet HITS - Hållbara och Integrerade Transporstsystem - syftar till att utveckla effektiva transportlösningar för renare och säkrare städer. I samarbete med partners från näringsliv, akademi och...
Foto på en stor lastbil som drivs med el och som står på ett sågverk

Vad vet vi om elektrifiering av skogssektorns tunga vägtransporter?

2024-10-07
Går det att elektrifiera skogsbrukets transporter? Vi i forsknings- och innovationsprojektet TREE tror det! Därför vill vi bjuda in dig till ett webbinarium 20 november där vi går igenom...
Pristagare och Anna Pernestål

Anna Pernestål blir Årets Samverkare 2024

2024-09-26
Som vanligt på Lindholmen Open Day uppmärksammar vi en person som på ett öppet och engagerat sätt skapat förutsättningar för framgångsrika samarbeten under det senaste året och vi är stolta att...
Foto på delar av Umeå hamn sam rapportförfattarna Karl Jivén och Linda Styhre.

På väg mot grön bunkring och laddning i hamnar

2024-09-23
Vilka är de viktigaste drivkrafterna för att utveckla förnybara marina bränslen med låga koldioxidutsläpp? Vad krävs för att hamnar ska kunna erbjuda sådana bränslen och elektriska lösningar, och...
Foto som visar en stadsgata med gott om plats för fotgängare, cyklister och sittplatser

Samlastningstest för effektivare leveranser och bättre stadsmiljö

2024-09-02
Sedan mars testar åtta kommersiella verksamheter en ny leveranstjänst i Stockholms city. Syftet är att förstå hur tjänsten behöver vara organiserad, vilka kundnyttor det skapar samt hur det påverkar...
Illustration of a city

Hur kan geofencing göra din kommun mer hållbar?

2024-08-20
Vill du lära dig mer om hur du kan använda geofencing i din stad? Då ska du utforska insikterna från GeoSence-initiativet! Ett initiativ med fokus på användaracceptans, intressentengagemang, policy...
lastbilschaufför laddar lastbil

Lastbilschaufförers erfarenheter med elektrifierade fordon

2024-06-24
I denna intervju med Jana Sochor, Senior Researcher vid Chalmers, delar vi nu några av de intressanta resultaten från hennes arbete inom projektet REEL. Jana har intervjuat lastbilschaufförer och...
Två lastbilar som laddar

Nytt beräkningsverktyg optimerar laddning för elektriska lastbilsflottor

2024-06-24
Tidigare i år arrangerade CLOSER ett välbesökt seminarium där masterstudenterna Emil Myhrberg och Emile Ricknell presenterade sitt examensarbete inom REEL-projektet. Genom intervjuer med...