Hoppa till huvudinnehåll

Automatkoppel testas i Luleå för att möjliggöra effektiva transporter

torsdag, februari 4, 2021

För att spara tid och underlätta transporter testas nu automatkoppel i Luleå för att säkerställa att tekniken klarar av vinterväderförhållanden.

I slutet av 2020 påbörjades vintertester av automatkoppel på Luleås bangård. Testerna sker som en del av EU-programmet Shift2Rails underprojekt FR8RAIL IV med syfte att hitta en standard för godsvagnars automatkoppel som ska implementeras i Europa. Vid 2030 har EU som målsättning att alla godsvagnar ska vara utrustade med automatkoppel.

Även om tekniken för automatkoppel utvecklades i början av 1900-talet kopplas godståg än idag ihop manuellt med skruvkoppel, vilket är tidskrävande och riskfyllt arbete. Automatkoppel kan därför skapa mer tidseffektiva transporter genom att möjliggöra flera nya tekniker för godsvagnar samt skapa bättre arbetsmiljö för operatörer.

Testerna för automatkoppel sker i norra Norrland för att kontrollera att tekniken fungerar även under tuffa förhållanden. Vid testerna i Luleå medverkade bland annat Trafikverket, CLOSER, GreenCargo, och RISE. CLOSERs roll i projektet är att stödja Trafikverket med projektleding.

  - Nu är vi igång med testerna och vintern har verkligen kommit till Luleå, nästan lite för mycket vinter då vi under vecka 2 hade ner emot -30 grader kallt, säger Jonas Eriksson, projektledare på CLOSER.

Testerna kommer fortsätta under början av 2021 och i februari kommer en digital konferens om testerna hållas för att presentera resultaten från vintertesterna. 

Anmälan till den digitala konferensen

Gå med i CLOSER Rail Forum