Går det ens att elektrifiera skogsbrukets transporter? Vi i forsknings- och innovationsprojektet TREE tror det! Därför vill vi bjuda in dig till ett webbinarium där vi går igenom forskningsläget kring elektrifiering av tunga skogstransporter.
Elektrifiering av vägtransporter ses av många som en omöjlighet. Det medför nya investeringar, har olika begränsningar och det finns kulturella utmaningar. Räckvidd och laddning är två givna funderingar, men även fordonsvikt och transportplanering kan ge nya logistiska utmaningar. Samtidigt skapas en helt ny arbetsplats med stora förbättringar i förarmiljön, och i de ellastbilar som redan rullar verkar förarna nöjda och vill inte gå tillbaka till dieselbilarna.
Men funkar det verkligen i skogssektorns komplexa miljö, som dessutom ofta ligger långt bort från tätortens faciliteter? Det här och andra funderingar svarar forskarna på under webbinariet.
Start & välkommen
Om projektet TREE
Anna Pernestål, Skogforsk
Sju demonstrationssajter från söder till norr
David Fridner, CLOSER
Skogsbrukets transporter - kan vi elektrifiera?
Anders Eriksson, Skogforsk
Simulerade rutter och fordonsflottor - vad kan det säga oss?
Lovisa Engberg Sundström, Skogforsk
Elektrifiering av transporter – ett komplext "ekosystem"
Tony Edmundsson, BEV_R
PAUS
Hur går det för projektets två första bilar så här långt? – en jämförelse med dieseldrift
Daniel Noreland, Skogforsk
El-timmersläp för bättre framkomlighet
Martin Hede, Scania
Förlängd räckvidd med mobil laddning
Janis Danebergs, CLOSER
Hur kan ett åkeri elektrifiera sin verksamhet?
Vivek Venkatesh Shenoy, Scania/KTH
Tankar från en åkare som kör eldrivet
Rolf Lövgren, Rolf Lövgrens Åkeri & Entreprenad
Panelsamtal
Slut
Ta med dig frågor, farhågor och förhoppningar och anmäl dig senast den 19 november.
Vi ser fram emot att träffa dig online!
Webbinariet är kostnadsfritt.
I projektet TREE deltar Skogforsk (projektkoordinator), Scania, Stora Enso, Sveaskog, Södra, SCA, Holmen, Closer, LBC Frakt Värmland, Dalafrakt, Virkeslogistik Mellansverige, VSV Unite, Alltransport Östergötland, OP Höglunds, Zelk Energy, BEV_r, Biometria, Linköpings Universitet och KTH.
Projektet delfinasieras av Vinnova via FFI (Fordonsstrategisk forskning och innovation).