En chans att mingla och ta en kaffe innan vi sätter igång.
CLOSERs ordförande och programledningen reflekterar över det gångna året, Maria Nilsson Öhman, ordförande för CLOSER, samt programansvariga Kristoffer Skjutare och Anna Kristiansson
Ta del av lärdomar och lösningar testade i det Stockholmsbaserade projektet HITS 2
Presenteras av, Andreas Säfström, projektledare Trafikkontoret Stockholms Stad
Inspireras av exempel från tester gjorda i Stockholm och Göteborg inom projektet Smarta urbana trafikzoner:
Storskaligt test av geofencing i Enköpings stadskärna där flera olika transportslag hastighetssäkras. Vad lärde vi oss av detta?
Christian Howard, forskare, VTI och Maurizio Freddo, Trafikplanerare, Enköpings kommun
CLOSERs fokusområdesansvarig Jack Lu spanar om vad partnerskapet vill göra och vad vi behöver fokusera på för att vi ska lyckas med implementation av bra lösningar i staden.
I denna del presenterar vi insikter och resultat från projektet REEL och samarbeten inom HCT-programmet (högkapacitetstransporter), med fokus på hur samarbeten mellan transportörer och transportköpare, inklusive offentlig sektor, kan påskynda elektrifieringen av fordonsflottan med elektriska lastbilar. Genom att tillsammans utveckla innovativa affärsupplägg kan olika aktörer arbeta mot gemensamma mål.
Vi lyfter även vikten av effektiv laddinfrastruktur, samarbete mellan åkerier och användning av HCT för elektriska lastbilar. Slutligen ser vi hur transportörer inom farligt gods fortsätter utveckla sina lösningar och inför fler elektriska lastbilar.
Elektrifierade godstransporter i praktiken: Ett framgångsrikt samarbete mellan LBC Frakt och Skanska,
Lars Reinholdsson, LBC Frakt tillsammans med en represetant från Skanska
Elektrifierade av transporter med farligt gods och samarbetet med kund
Magnus Sundström, Wibax
Elektrifierade godstransporter i praktiken: Ur en transportköpares perspektiv
Johan Walther, Supply Chain Manager, Höganäs
Moderator: Nikita Zaiko, CLOSER
Vilka inköpskriterier ställs vid val att transporttjänst hos transportjöpare och hur kan ny lagstiftning, ny teknik och förbättrad driftsekonomi bidra till nya sjöfartslösningar?
Preliminära insikter och en framtidsspaning från projektet Cargo Express presenteras av Tove Wahlén, CLOSER och Lars Green, CLOSER.
Hur kan hamnar agera för att bidra till sjöfartens omställning till förnyelsebara drivmedel?
Här presenteras resultat från projektet Blue Supply Chains där fokus varit på hur Umeå Hamn kan förbereda sin verksamhet för att kunna erbjuda förnyelsebara bränslen till sjöfart. Sessionen modereras av Camilla Sundqvist tillsammans med Elin Malmgren på IVL samt Lina Samuelsson på INAB-Infrastruktur i Umeå.
Anna och Kristoffer sammanfattar dagens insikter.
En möjlighet att knyta kontakter och diskutera idéer.
Vi ser fram emot en dag fylld av lärdomar, inspiration och nya samarbeten, anmälan görs nedan,
CLOSER