Event
Kan godsleveranser i städer göras effektivare genom att utnyttja dygnets timmar bättre?
Nya studier från flera städer i världen visar att genom att flytta leveranser i städer från dagtid till nattetid (eller bara genom att utnyttja tiden utanför rusningstiden) kan CO2-utsläpp reduceras med så mycket som 50%. I Stockholm avslutas just nu ett pilotprojekt med nattleveranser som pekar i samma riktning.
Effektiviteten i transporterna ökar med i genomsnitt runt 30%, samtidigt som leveransprecisionen blir bättre och mottagarna av godset får varorna i tid inför butikernas öppnande på morgonen. Stockholms-piloten visar att den största utmaningen med nattleveranser är buller, framför allt vid leveransplatserna.
Välkommen att lyssna på slutpresentationen av projektet och diskutera fortsatta forskningsprojekt och aktiviteter.
Preliminär agenda 6 december 2016
Förmiddag
- Slutpresentation av off-peak-projektet i Stockholm: Erfarenheter och resultat
- Presentation av andra relaterade projekt med off-peak-lösningar
- Framtiden: vad finns det för utmaningar avseende regelverk och policy?
Eftermiddag
- Workshop för att identifiera frågeställningar och utmaningar med mål att formulera förslag på fortsatta forsknings- och implementationsprojekt
Tid: 10.00-15.00, kaffe och registrering från 09.30
Plats: OpenLab, Valhallavägen 79, Stockholm
Fåtal platser kvar!
Anmälan stänger den 1 december, kl. 16.00
Arrangeras av Integrated Transport Research Lab och CLOSER.