Hoppa till huvudinnehåll

Elektrifierade regionala logistikflöden

I detta arbete kommer vi göra en initial system demonstrator med batterielektriska lastbilar som nyttjar stationär laddning i Stockholm Mälardalen och Västra Götaland. Projektet ska också arbeta för att identifiera partners som vill testa elektrifierad logistik och sedan hitta gemensamma lösningar för elektrifiering.

istock ingetflygplan

Initiala system demonstrationer i Stockholm Mälardalen & Västra Götaland

I Stockholm-Mälardalen ska Scania tillsammans med Dagab och laddstationsoperatören Evbox leverera mat till Axfoods matbutiker i regionen. Lastbilarna kommer laddas på natten men det finns även stödladdnings-möjligheter under dagen vid Dagabs terminal.  

Tillsammans ska de testa och utveckla elektrifiering av regionala transporter med tunga lastbilar i praktiken.

Tillverkningen av Scanias ellastbilar inleds i december i Södertälje och i början på 2021 ska distributionsfordonen med utgångspunkt från Dagabs lager i Jordbro leverera varor till ett antal olika butiker i Stockholmsområdet. Det handlar både om Scanias nya plug-in-hybrid och Scanias helelektriska lastbil.

Volvo Lastvagnar kommer tillsammans med DHL köra en demonstrator med utgångspunkt i Väst Sverige, som innefattar distribution av gods under dagtid samt regionala line-haul transporter under natten.  

Förberedelse för storskalig system demonstrator Västra Götaland, Stockholm och Skåne

Hitta och identifiera partners som vill testa elektrifierad logistik. För att sedan gemensamt kartlägga logistik-flöden och hitta lösningar på hur dessa skall elektrifieras. Det är av vikt att få en stor spridning av logistik-flödestyper inom ramen av vad tillgängliga fordon och infrastruktur tillåter för att kunna dra så många lärdomar som möjligt. Nya typer av aktörer för den framtida värdekedjan skall också sökas​.

Med identifierade aktörer kommer en matchning av logistikbehov med systemkoncept för och dimensionering av ingående moduler och dessas integration: komplett fordon (konfigurering av lastbilar med avseende på påbyggnad och batteristorlek), lastplatser, ladd-strategi (effekt, energi, depå/destination/publik), laddstationer (inkl lokalisering, laddpunkter, fysisk utformning och nätkopplingar), relaterade tjänster samt övergripande operationsstyrning att ske. Erfarenheter från AP1 kommer därvid att utnyttjas​.

Med identifierade aktörer upprättas underlag för partnerkonsortium inklusive kostnadsunderlag, leverabler, effektmål, eventuella tillståndsansökningar samt tidplan för storskalig systemdemonstration.

Projektet finansieras av Energimyndigheten och Vinnova med målsättningen att dra igång storskaligt elektrifierat godstransportsystem i storstadsregionerna i slutet av 2021, med siktet inställt på storskaligt nationellt.