Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen lindholmen 2 travel info

logo

Med siktet inställt mot en hållbarare stad

För en hållbar stad behöver vi frigöra oss från bilberoendet, en lösning är en tjänst som gör att vi kan röra oss fritt i staden utan att äga en bil. I ett test på Mandolingatan i Västra Frölunda i Göteborg, har de boende nu tillgång till en sådan tjänst, där de kan låna el-cykel, last-cykel och bil, men där de även har tillgång till Göteborgs Stads kollektivtrafik.

Tillsammans för ett bilfriare Göteborg

Testet sker i samarbete mellan RISE, Poseidon som är en del av Framtiden koncernen och Trafikkontoret, Göteborgs Stad. Denna tjänst skall hjälpa de boende på Mandolingatan att hitta ett bilfritt alternativ till att handla mat, men även resa i staden. Testet utförs inom ramen av DenCity, som projektleds av CLOSER.

- I staden har vi ett mål att bilinnehav och andelen bilresor ska minska. Göteborgs allmännyttan Framtiden ser ett ökat tryck på bostäder men inte alls samma nivå angående P-platser som tidigare. Detta i kombination med att staden drar ner på antalet p-platser per invånare så känns det hel rätt att kunna erbjuda bra alternativ, säger Anne Faxér, RISE, som projektleder arbetet bakom tjänsten. 

- Denna tjänst, som vi tillsvidare valt att kalla Mobility broker, är en del av att få till en förändring hos de boende på Mandolingatan, men även se till att de känner att det är rätt väg att gå. Den kan till exempel användas parallellt med ägandet av en egen bil. Man kan som bilägare succesivt känna att tjänsten fungerar bra och till slut se att man inte behöver bilen mer alls, fortsätter Anne Faxér.

- Det är inte lätt att bara frångå något man är van vid, så att det finns en tjänst lätt till hands gör skillnad för att få igenom en förändring. Även att en person, som kan guida och svara på frågor, finns till hands som del av tjänsten på Mandolingatan gör lättillgängligheten än större. För att människor skall kunna minska bilanvändandet och börja använda en tjänst som erbjuds genom Mobility Broker, behöver de förstå fördelarna för sin egen del, men också att de gör skillnad för staden och miljön, kan betyda mycket i deras val av att testa första gången, säger Anne Faxér.

Mobility broker

Det är en tjänst, men även en person. I tjänsten, som idag tillhandahålls av EC2B, ingår idag, på Mandolingatan, möjligheten att använda el-cykel, lastcykel, bil men även all kollektivtrafik inom staden är inkluderat. 

- Idag finns EC2B på plats på Mandolingatan genom att det finns en person att kontakta om man har frågor eller behöver hjälp med något gällande tjänsten eller dess innehåll, förklarar Ann Faxér.

I framtiden så ser man att detta kommer utvecklas, och beroende på målgrupp är Mobility Broker en person alternativt en app eller både och. Det kommer även kunna adderas en mängd andra tjänster så som post- och paketleverans genom postboxar och kanske fler fordon och delningstjänster. Detta är något som fortfarande utvecklas inom DenCity-projektet. 

På Mandolingatan, där tjänsten nu testas, har de boende nära till både spårvagn och mataffär ändå har många av de boende bil. Potentialen till att en förändring kommer ske är därför stor. 

- Vi vill att de boende på Mandolingatan inte ska känna att tjänsten och de alternativ som erbjuds är något konstigt, det är vardagliga saker som kollektivtrafik och cyklar. Har de boende frågor kring tjänsten skall de känna att det är lätt att komma i kontakt med någon och kunna ställa de frågor man har, fortsätter Anne Faxér.

- En tjänst som Mobililty Broker hjälper oss inte bara i strävan mot en hållbarare stad, det handlar också om cirkulär ekonomi. Alla i ett hyreshus behöver inte äga en bil eller en cykel, man kan dela. Det kanske kan ingå än mer mobilitetstjänster i framtiden, så som lån av verktyg eller fritidsutrustning, vem vet? avslutar Anne Faxér.

Mer information om DenCity

Mer information om Mobility Broker